Document details

Atitudes face à Matemática e rendimento escolar no Sistema Educativo Espanhol

Author(s): González-Pienda, Júlio A. cv logo 1 ; Núñez Perez, José Carlos cv logo 2 ; Solano Pizarro, Paula cv logo 3 ; Rosário, Pedro cv logo 4 ; Mourão, Rosa cv logo 5 ; Soares, Serafim cv logo 6 ; Silva, Elza cv logo 7 ; Valle, Antonio cv logo 8

Date: 2007

Persistent ID: http://hdl.handle.net/1822/11898

Origin: RepositóriUM - Universidade do Minho

Subject(s): Atitude face à Matemática; Motivação e aprendizagem; Sucesso escolar; Attitudes towards Mathematics; Motivation and learning; School success


Description
O estudo da relação entre a aprendizagem da Matemática e as atitudes dos alunos face a esta disciplina tem crescido em paralelo com o crescente insucesso dos alunos nestas matérias. O sucesso na Matemática constitui um desafio para a maioria dos sistemas educativos, não só porque a Matemática é considerada como uma das disciplinas fundamentais do currículo escolar, mas também pela sua contribuição estruturante no desenvolvimento do conhecimento cognitivo e pelo carácter instrumental da maioria das aprendizagens matemáticas na vida adulta. O presente trabalho, parte de uma pesquisa multicultural envolvendo sistemas educativos de três países (Brasil, Espanha e Portugal), aporta evidência sobre as diferenças nas atitudes face à Matemática em função do ano de escolaridade no contexto educativo espanhol. Os dados sugerem, tal como é referido na literatura, que à medida que o estudante progride na escolaridade obrigatória a atitude face à Matemática vai sendo mais negativa. The interest of studying the relation between learning mathematics and students attitudes towards this school subject has been growing along with the increasing failure of students in this school area. Success in Maths is a great challenge to almost every educational systems not only because maths is said to be one of the most important school subjects in the curriculum but also because of the structuring contribution of this subject in the development of cognitive knowledge and the instrumental role of most Maths knowledge in adult life. This study, part of a multicultural research involving the educational systems in three different countries (Brazil, Spain and Portugal), gives evidence to the differences in attitudes towards Maths according to school year in the Spanish educational context. Data, corroborated by literature in the area, suggest that as the students proceed compulsory education their attitude towards Maths becomes more and more negative along the years.
Document Type Article
Language Portuguese
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo

Related documents



    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento EU