Description
For the new multipurpose terminal of the Port of Leixoes, presently under construction on the inner side of the Leixoes south breakwater, a gravitic type solution was chosen. The solution is based on the superposition of unreinforced concrete blocks, with an innovative and patented geometry – NOREF Blocks. These blocks make possible the construction of an open berthing face (less reflective), which aims to improve, or at least not to worsen, wave conditions in the harbor basin, especially near the quay wall, as well as reducing the overtopping levels. Even though this solution has already been used before in a small fishing harbor, its hydraulic efficiency, in terms of wave reflection, has never been evaluated experimentally. In this work, the results of the physical model tests of the hydraulic efficiency, in terms of wave reflection, of a quay wall build with NOREF blocks are presented. The blocks’ geometry has been defined in the terminal project phase (CONSULMAR). The physical model tests were carried out at a scale 1:30, for two quay wall lengths: 2.0 m (60.0 m in prototype) and 0.5 m (15.0 m in prototype). The test plan included two tide levels (mean tide and high tide), four significant wave heights (0.50 m, 0.75 m, 1.0 m and 1.5 m) and four wave peak periods (3 s, 4 s, 5 s and 6 s). Results are also compared with the ones obtained for a quay wall with a continuous berthing face. Para o novo terminal multiusos do Porto de Leixões, actualmente em fase de construção no intradorso do molhe Sul, foi seleccionada uma solução estrutural do tipo gravítico, materializada pela sobreposição de blocos de betão simples de geometria inovadora e patenteada – os Blocos NOREF. Estes blocos permitem a constituição de um paramento acostavel aberto (menos reflector) que procura melhorar, ou pelo menos não agravar, as condições de agitação numa bacia portuária, especialmente na vizinhança do cais, e reduzir os níveis de galgamento. Apesar desta solução já ter sido utilizada anteriormente num pequeno cais de pesca, a avaliação experimental da sua eficiência hidráulica, em termos de reflexão da agitação, não havia ainda sido testada. Neste trabalho são apresentados os resultados do estudo em modelo físico da eficiência hidráulica a reflexão de um cais em blocos NOREF. A geometria dos blocos usados e a que consta do projecto de execução do terminal multiusos (CONSULMAR). Os testes foram realizados a escala 1:30, para dois desenvolvimentos de cais: 2,0 m (60,0 m no protótipo) e 0,5 m (15,0 m no protótipo). O plano de ensaios incluiu dois níveis de maré (maré média e preia-mar), quatro alturas de onda significativa (0,50 m, 0,75 m, 1,0 m e 1,5 m) e quatro períodos de onda de pico (3 s, 4 s, 5 s e 6 s). O desempenho de um cais em blocos NOREF e também comparado com o desempenho de um cais de paramento acostavel contínuo (sem cavidades).