Document details

What is the impact of educational systems on social mobility across Europe? A c...

Author(s): Abrantes, Pedro cv logo 1 ; Abrantes, Manuel cv logo 2

Date: 2012

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/3816

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): education; educational systems; gender; migration; social mobility; educação; género; migração; mobilidade social; sistemas educativos


Description
Education is reasonably expected to enhance intergenerational social mobility. However, the extent to which educational systems foster or otherwise constrain social mobility remains controversial. In this paper, data from the European Social Survey covering 22 countries is analysed in order to assess social mobility in the second half of the 20th Century. Variation across five cohesive regional clusters is examined in detail. Results confirm increasing rates of social mobility in Europe and their close relation to massive structural shifts. The erosion of the education-occupation linkage presents a current threat to this trend. Considering formal credentials only, the most equalitarian educational systems are to be found in the United Kingdom and Ireland, but their ability to allocate individuals in the occupational structure is lower than in the other regions. Scandinavian systems show higher chances of social mobility through education, while Mediterranean systems present lower fluidity rates in both the background-education link (like Eastern European countries) and the education-occupation link (like the UK & Ireland). Gender and migration are identified as key factors to explain these differences. Há razões para esperar que a educação promova a mobilidade social intergeracional. Porém, a competência dos sistemas educativos para alimentar ou, pelo contrário, limitar a mobilidade social continua a ser motivo de controvérsia. Neste texto, analisam-se dados do European Social Survey relativos a 22 países com o intuito de aferir os padrões de mobilidade social na segunda metade do século XX. A variação entre cinco grupos regionais coesos merece particular atenção. Os resultados confirmam as taxas crescentes de mobilidade social na Europa e a sua relação estreita com transformações estruturais massivas. Uma ameaça actual a esta tendência é constituída pelo enfraquecimento da relação educação-ocupação. Considerando apenas qualificações formais, os sistemas educativos mais igualitários encontram-se no Reino Unido e na Irlanda, mas a sua capacidade para colocar indivíduos na estrutura ocupacional é menor do que noutras regiões. Os sistemas escandinavos apresentam probabilidades mais elevadas de mobilidade social através da educação, enquanto os sistemas mediterrânicos têm taxas menores de fluidez quer na relação origem-educação (como os países da Europa de Leste), quer na relação educação-ocupação (como o Reino Unido e a Irlanda). Género e migração são identificados como factores fundamentais para entender estas diferenças.
Document Type Other
Language English
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo


    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento EU