Detalhes do Documento

New Medis as a Web campaigning tool: the case of the Portuguese legislative ele...

Autor(es): Joana Motta cv logo 1 ; Maria Barbosa cv logo 2 ; Sandra Filipe cv logo 3

Data: 2013

Origem: Estudos do ISCA

Assunto(s): political marketing; political communication; web campaigning; new media; Portugal; marketing político; comunicação política; campanha online; new media; Portugal


Descrição
According to Xenos & Moy (2007), the use of new media together with traditional media has become the core of any political campaign in democratic countries, since Barack Obama was elected President of the United States in 2008. Portugal is no exception: during the Presidential campaign in 2011, the 6 political candidates used altogether 35% of all different types of new media available; this amount rose to 52% for the winning candidate Cavaco Silva (Barbosa & Motta, 2011). The use of new media in political communication has been studied by a number of scholars.The main aim of the present research consists in analyzing the new media’s campaign strategy used by the political communications apparatus of the five major political parties that presented candidates for legislative office in Portugal, in the election and campaign period occurring in May-June 2011.Furthermore, data concerning the frequency and type of new media used, and the level of involvement with the voter in the web site and the social networks Facebook and Twitter was quantified.Regarding the investigation methodology, an online content analysis was applied, as a qualitative and a quantitative research instrument. De acordo com Xenos & Moy (2007), o uso de new media, juntamente com os meios de comunicação tradicionais tornou-se o núcleo de qualquer campanha política nos países democráticos, desde que Barack Obama foi eleito presidente dos Estados Unidos, em 2008. Portugal não é excepção: durante a campanha presidencial em 2011, os seis candidatos políticos usaram em conjunto 35% dos diferentes tipos de novos meios de comunicação disponíveis, o valor subiu para 52% para o candidato vencedor Cavaco Silva (Barbosa & Motta, 2011). O uso de new media na comunicação política tem sido estudado por vários investigadores.O principal objectivo do presente trabalho consiste em identificar a estratégia de comunicação online seguida pelos cinco partidos principais que apresentaram candidatos às eleições legislativas em Portugal em Maio/Junho 2011.Adicionalmente foram analisados dados referentes à frequência e ao tipo de new media utilizados, assim como ao nível de envolvimento com o eleitor manifesto no web site e nas redes sociais Facebook e Twitter.No que respeita a metodologia de investigação, foi utilizada a análise de conteúdo online, quer na sua vertente qualitativa como quantitativa.
Tipo de Documento Artigo
Idioma Inglês
Editor(es) ;
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo


    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia