Author(s):
Defendi, Cristina
; Oliveira, Anna
; Rauber, André
; Santos, Elaine
; Sartin, Elisangela
; Ciocchi, Karina
; Spaziani, Lídia
; Ribeiro, Marcello
; Kuhlmann, Mariana
; Vicente, Renata
; Lima-Hernandes, Maria
Date: 2011
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.15/531
Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico de Santarém
Description
Este texto tem por objetivo apresentar os resultados da comparação de
conteúdos gramaticais em livros didáticos aprovados pelo Programa Nacional do Livro
Didático para o Ensino Médio (PNLEM) e indicados pelo governo brasileiro como
adequados para a utilização didática pelo professor de língua portuguesa na escola
pública. Recorremos a elementos, como definição, exemplificação, ilustração,
exercícios, que nos permitiram concluir em que medida esses materiais se afastam do
ensino mais tradicional e em que medida se aproximam do novo Plano Curricular
Nacional (PCN), que prevê como ponto de partida para o estudo o texto e os gêneros
discursivos. - This text aims to present the results of the grammatical contents comparisons in textbooks approved by the National Program of Textbook for the Secondary / High
School Education (PNLEM) and indicated by the Brazilian government as suitable for
the Portuguese teacher’s didactic use in public schools. We appeal to elements such
as definition, exemplification, illustration, and exercises that allowed us to conclude the
extent to which these materials deviate from the more traditional teaching and to what
extent they approach the new National Curriculum Plan (PCN), which sets as a starting
point for the study of text and genres.