Autor(es):
Catarina Brandão
; Filomena Jordão
Data: 2012
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10216/65509
Origem: Repositório Aberto da Universidade do Porto
Descrição
This case study focuses on the middle manager’s Job performance (JP) in the Portuguese public sector, Portugal’s major organizational context. Our objective is to clarify these middle managers’ JP’s internal structure, considering the task and contextual performance dimensions proposed by Borman e Motowidlo (1993, 1997). To do so, we conducted semi-structured
interviews and gathered work diaries focusing on the middle manager’s Job performance, submitting the data to content analysis. The analyses reveal that the participants’ discourses acknowledge these middle managers’ JP’s multidimensionality. They show as well a more differentiated perception of their task performance. Results also suggest the importance of fomenting in these managers the appreciation and adoption of training and development behaviors towards subordinates; delegating; planning and organizing; and staffing, since these personnel management practices, when adopted by middle managers, translates as a high performance work practice.
Keywords: Individual performance; Task and contextual performance; Public sector middle level managers. Este estudo de caso foca o desempenho individual (DI) de gestores intermédios da Administração Pública Portuguesa, procurando clarificar a estrutura interna do seu DI, considerando as dimensões de desempenho de tarefa e contextual, propostas por Borman e Motowidlo (1993, 1997). Neste sentido, recolheu-se informação junto a dirigentes intermédios e seus supervisores em uma organização do setor de Educação, recorrendo a entrevistas semiestruturadas e diários de bordo, e submeteu-se a informação recolhida à análise de conteúdo. O discurso dos participantes
permite perceber que reconhecem a natureza multidimensional do DI dos gestores intermédios, possuindo uma concepção mais diferenciada em nível de desempenho de tarefa. Sugere ainda a pertinência de promover nestes gestores a valorização e adoção de comportamentos de formação e desenvolvimento de subordinados, de delegação, de planeamento e organização, bem como de provimento de pessoal, na medida em que estes comportamentos, quando adotados por gestores de linha, traduzem uma prática de trabalho de desempenho elevado.
Palavras-chave: Desempenho individual; Desempenho de tarefa e contextual; Gestores intermédios da Administração Pública.