Autor(es):
Pereira, Inês de Jesus
Data: 2013
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10437/4925
Origem: ReCiL - Repositório Científico Lusófona
Assunto(s): DESPORTO; EDUCAÇÃO FÍSICA; ENSINO SECUNDÁRIO; AVALIAÇÃO CURRICULAR; AUTODETERMINAÇÃO; SPORT; PHYSICAL EDUCATION; SECONDARY EDUCATION; CURRICULAR ASSESSMENT; SELF-DETERMINATION
Descrição
Introduction: Self-determination theory is one of the theoretical frameworks more used to study students’ motivation in Physical Education (PE). The existent literature shows that some students have an extrinsic motivation or are amotivated for PE classes; thus, it becomes imperative that children and young people be encouraged to adopt an active lifestyle. In this sense, the satisfaction of the basic psychological needs is essential since they are the basic pillars for the development of intrinsic motivation. Since the classification in Physical Education was recently removed from the calculations of the final average classification of the students pertaining to the Secondary Education, this study’s main objective was to perceive if this fact was associated (or not) to the satisfaction of the basic psychological needs. Concomitantly we aim to reflect upon the future, potential, implications of this event for physical activity participation.
Methods: The sample was constituted by 617 students belonging to the Secondary Education, with ages comprised between 15 and 21 years-old, that filled the Scale of Satisfaction of the Basic Psychological Needs in Physical Education.
Results: In general, our results allowed to ascertain that the students whose classification in Physical Education counted to the final average classification presented higher levels of perceived satisfaction of the basic psychological needs of Autonomy and Relatedness (both with peers and teachers). Significant differences between genders were also found, with the girls presenting smaller perceived satisfaction of the basic psychological needs. However, the association between the classification obtained in PE and the satisfaction of the basic psychological needs seems to be independent of the gender.
Conclusion: Results show that although the students whose classification in Physical Education counts to the final average classification presented higher perceived satisfaction of the basic psychological needs, they also express higher levels of introjected regulation. In addition, these findings suggest that relatedness with the teacher might assume a greater influence on need satisfaction rather than the fact of the PE classification being considered or not to the student’s final average. Introdução: A teoria da Autodeterminação é um dos quadros teóricos mais utilizado para estudar a motivação dos alunos em Educação Física. A literatura existente mostra que ainda existem alguns alunos motivados extrinsecamente ou com total amotivação para a disciplina, tornando-se assim imperativo que as crianças e jovens sejam encorajadas a adotar um estilo de vida ativo. Neste sentido, as necessidades psicológicas básicas apresentam-se como fundamentais uma vez que são os pilares básicos para a formação da motivação intrínseca. Uma vez que atualmente a Educação Física deixou de contar para a média final dos alunos pertencentes ao Ensino Secundário, este estudo tem como principal objetivo perceber se este facto está ou não associado à satisfação das necessidades psicológicas básicas, e refletir sobre as suas implicações futuras na prática desportiva.
Métodos: A amostra foi constituída por 617 alunos pertencentes ao Ensino Secundário, com idades compreendidas entre os 15 e os 21 anos de idade que preencheram a Escala de Satisfação das Necessidades Psicológicas Básicas em Educação Física.
Resultados: De uma forma geral, os resultados permitiram constatar que os alunos cuja classificação de Educação Física conta para a média apresentam valores mais elevados ao nível da perceção de satisfação das necessidades psicológicas básicas de Autonomia e Relacionamento com os colegas e Professores. Também ao nível dos géneros foram encontradas diferenças significativas, sendo que as raparigas apresentam menor perceção de satisfação das necessidades psicológicas básicas. Porém, a associação entre a classificação obtida na disciplina e a satisfação das necessidades psicológicas básicas parece ser independente do género.
Conclusão: Os resultados obtidos indicam-nos que apesar dos alunos cuja classificação de Educação Física conta para a média apresentarem maior perceção de
VI
satisfação das necessidades psicológicas básicas, também apresentam valores mais elevados de regulação introjetada. Adicionalmente, os resultados sugerem que o relacionamento com o professor poderá assumir uma maior influência na satisfação destas necessidades do que o fato da disciplina contar ou não para a média. Orientadora: Eliana Cristina Veiga Carraça
Tipo de Documento
Dissertação de Mestrado
Idioma
Português
Orientador(es)
Carraça, Eliana Cristina Veiga, orient.