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TOURISM AND GASTRONOMY: THE VALUATION OF ALGARVE´S GASTRONOMIC HERITAGE

Author(s): HENRIQUES, CLÁUDIA; ESGHT/Universidade do Algarve cv logo 1 ; CUSTÓDIO, MARIA JOÃO; Investigadora da Universidade do Algarve cv logo 2

Date: 2010

Origin: Tourism & Management Studies

Subject(s): ; Tourism, Culture, Gastronomy, Restaurants, Marinas and Recreational Ports, Algarve; ; Turismo, Cultura, Gastronomia, Restauração, Marinas/Portos de Recreio, Algarve


Description
Gastronomy can be an important local, regionaland country tourist and cultural attraction. Portugalis recognized as one of the best food and winedestinations in Europe and the “Gastronomyand Wines” product is identifi ed as representinguntapped potential for tourism by the NationalStrategic Plan of Tourism for Portugal (2006-2015)In Algarve, this product is regarded as a secondarymotivation for almost all strategic products forthe region. In this context, and recognizing theimportance of gastronomy, this paper aims topresent a project developed by the School ofManagement, Hospitality and Tourism of AlgarveUniversity in 2008/2009 and 2009/2010.The project looks to understand the value oftraditional gastronomy as intangible heritagethrough restaurants located in regional marinas andrecreational ports. A menu’s analysis and a set ofinterviews was carried out on restauranteurs. A Gastronomia constitui-se como importanteatractivo turístico-cultural de um local, região ou pais.Portugal está identifi cado como um dos melhoresdestinos de Gastronomia e Vinhos da Europa e noseu Plano Estratégico Nacional de Turismo (2006-2015) “Gastronomia e Vinhos” é considerado umproduto turístico a valorizar. No caso da regiãodo Algarve, este produto é identifi cado comomotivação secundária para quase todos os outrosprodutos estratégicos da região. Neste contexto, esob o reconhecimento da importância do produtogastronómico, o presente artigo visa apresentarum projecto de investigação levado a cabo naEscola Superior de Gestão, Hotelaria e Turismo daUniversidade do Algarve, durante dois anos lectivos– 2008/2009 e 2009/2010. Este estudo procurouaveriguar a valorização da gastronomia tradicional,enquanto património intangível com valênciasturísticas, por parte das empresas de restauraçãolocalizadas em marinas e portos de recreio da região.Com tal intento assentou na análise de ementas enum inquérito por entrevista levado a cabo aosgestores/proprietários de restaurantes.
Document Type Article
Language Portuguese
Editor(s) ;
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