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Vibrações associadas à variação rápida da rigidez da via férrea por acção de ca...

Dimitrovová, Zuzana; Varandas, José N.; de Almeida, João R.; Silva, Manuel A.G.

A variação rápida da rigidez das vias férreas, quer devido a mudança de solução estrutural, quer devido a alteração das condições geotécnicas pode induzir vibrações de amplitude excessiva à passagem de comboios de alta velocidade. Este comportamento causa desgaste da via. Nesta comunicação abordam-se aspectos de modelação e análise do problema. A contribuição consiste em desenvolvimento das soluções analíticas ...

Data: 2010   |   Origem: Repositório Institucional da UNL

Ground Vibrations Induced by High-Speed Trains in Regions with Sudden Foundatio...

Dimitrovová, Zuzana; Varandas, José N.; Silva, Manuel A.G.

In this paper analytical transient solutions of dynamic response of one-dimensional systems with sudden change of foundation stiffness are derived. In more details, cantilever dynamic response, expressed in terms of vertical displacement, is extended to account for elastic foundation and then two cantilever solutions, corresponding to beams clamped on left and right hand side, with different value of Winkler co...

Data: 2007   |   Origem: Repositório Institucional da UNL

SENSITIVITY ANALYSIS OF TRACK VIBRATIONS DUE TO VERTICAL STIFFNESS VARIATION IN...

Dimitrovová, Zuzana; Varandas, José N.; de Almeida, João R.; Silva, Manuel G.A.

High speed trains, when crossing regions with abrupt changes in vertical stiffness of the track and/or subsoil, may generate excessive ground and track vibrations. There is an urgent need for specific analyses of this problem so as to allow reliable esimates of vibration amplitude. Full understanding of these phenomena will lead to new construction solutions and mitigation of undesirable features. In this paper...

Data: 2007   |   Origem: Repositório Institucional da UNL

The Influence of Damping on Vibration Induced by High-Speed Trains

Dimitrovová, Zuzana; Varandas, José N.

Passage of high-speed trains may induce high ground and track vibrations, which, besides increasing wheel, rail and track deterioration, may have a negative impact on the vehicle stability and on the passengers comfort. In this paper two distinct analyses are presented. The first one is dedicated to efficient decoupling of rail and soil vibrations by suggesting new interface materials in rail-sleeper fixing sys...

Data: 2007   |   Origem: Repositório Institucional da UNL

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