RESUMO: Existe consenso face à necessidade de se fornecer às nossas crianças e jovens competências para que se torne possível virem a contribuir para a promoção de um desenvolvimento sustentável. O nosso estudo assenta na didática das ciências e igualmente na área da pedagogia social no âmbito das representações sociais. Assim, pretendemos analisar a transposição didática da Educação Ambiental, mais concretamen...
This article considers the knowledge students (ages 6, 10, and 15 years) have of animals from a cross-cultural perspective. Students from six countries (Brazil, England, Finland, Iceland, Portugal, and the United States of America) were asked to free-list as many animals as possible and state where they had seen or learned about the animals. The results were analyzed and they indicate that 1) Students are aware...
Vol. 2 : Atividade física e saúde, inclusão social e formação profissional ; Com o presente estudo pretendeu-se saber o que leva os utentes a frequentarem um ginásio/academia, tendo como suporte a sua perspectiva. Aplicou-se um questionário a 129 utentes: 94 mulheres e 35 homens, com idades entre os 17 e 73 anos. Os utentes que mais frequentam o ginásio são os que têm idades inferiores a 30 anos e superiores a...
Vol. 2 : Atividade física e saúde, inclusão social e formação profissional ; As crianças passam muito tempo sentadas na sala de aula. A postura estática, associada a um posicionamento impróprio, pode causar alterações no sistema músculo-esquelético, especialmente na coluna vertebral. Foram estudados alunos de ambos os sexos, do 2º, 4º e 6º ano de escolaridade, entre 7 e 12 anos, do litoral (Maia) e do interior...
Environmental education (EE) is seen as a key instrument contributing for changing values, mentality and attitudes. This study intends to examine how EE addresses environmental education in the Portuguese school programmes in two periods, Time I: 1991/1992 – 1999/2000 and Time II: 2000/2001 – 2005/2006. We used the grids of analysis constructed within the BIOHEAD-CITIZEN project (CIT2-2004-506015). The analysis...
doi:10.5402/2012/419782 ; Two views of Human-Nature relation can be found: anthropocentrism and ecocentrism. In order to understand how school textbooks refer to the human’s position in nature we analysed how “Human as guest versus Humans as owners of nature” is present in the three topics of environmental education—Ecosystems, Pollution, and Use of Resource—in textbooks of 14 countries from Europe, Africa, an...
A relação Homem–Natureza pode ser vista numa perspectiva “antropocêntrica” (utilização da natureza) e “ecocêntrica” (preservação da natureza). Neste estudo identificámos estas concepções em professores e futuros professores portugueses do ensino Primário (ou 1º CEB), de Biologia e de Língua Portuguesa, dado que tais concepções têm implicações no processo de educação ambiental. Aplicámos o questionário que foi c...
Teachers’ conceptions about human evolution have been a matter of intense research by Quessada and Clément (2010) in the context of the European BIOHEAD-CITIZEN project. Having in mind the socio-cultural links between Portugal and Brazil, in the present paper we extended the BIOHEAD-CITIZEN study to Brazilian teachers and compared with the equivalent Portuguese sample. The BIOHEAD-CITIZEN questionnaire was appl...
An important objective of primary school teaching is to make children learn scientific contents. For this, teachers must know their pupils’ previous ideas in order to provoke effective conceptual changes. We analysed primary school pupils’ conceptions and their learning difficulties by carrying out a cross-sectional study. Five to 9 years old pupils’ conceptions about respiration and smoking were analysed befor...
A Educação Ambiental (EA) é vista como um instrumento que contribui para a mudança de valores, mentalidades e atitudes. Este estudo pretende examinar como a EA é abordada nos programas escolares portugueses em dois períodos, Tempo I: 1991 – 1999 e Tempo II: 2000 –2006. Usámos as grelhas de análise construídas no projecto BIOHEAD-CITIZEN (CIT2-2004-506015). A análise engloba os programas nacionais e os manuais d...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |