Em Portugal, o Programa de Formação Contínua de Matemática para professores do 1º ciclo (do 1º ao 4º ano de escolaridade) tem por meta principal promover o conhecimento didático dos professores, tendo em vista o sucesso escolar dos alunos em matemática. No presente estudo, inquiriram-se 197 professores generalistas do 1º ciclo do ensino básico, que participaram no programa durante o ano letivo de 2007/2008, sob...
Mestrado em Reabilitação Psicomotora ; O presente relatório tem como objetivo a descrição do trabalho desenvolvido durante o estágio referente ao Ramo de Aprofundamento de Competências Profissionais do 2.º Ciclo em Reabilitação Psicomotora, realizado no âmbito da Psicomotricidade em jovens institucionalizados. O estágio decorreu na Fundação O Século, tendo sido realizada intervenção com onze c...
Mobile autonomous robotics is nowadays an area of study much addressed by research teams worldwide. One of the main challenges to create robots that can be really autonomous is the self-localization problem. For a robot to be able to plan a motion and move in a useful way, it should know where it is in the environment. Otherwise, it would just move randomly, probably not being useful at all. Then, there is also...
This paper explores two hot topics in e-learning literature: moral reasoning (bond to ethical and social issues) and its generations. Future educational environments impose a dramatic shift regarding “educational actors”, since include non-human agents. These novel “educational agents” promote unforeseen ethical and moral dilemmas which e-learning literature seems to disregard. Recent e-le...
Novel educational environments promote an increasing use of technological mash-ups, which include serious games. These games purpose is to facilitate learning and promote behavioural change, so this contribution debates their potential role into education. Beyond this traditional analysis, the authors explore the overlap between serious games and positive psychology as a way to min...
Serious games are a key component within technological mashups that characterise future learning environments, namely in medicine. Recent empirical studies denote ambiguous results about their role or influence in education or training; however, this paper explores Portuguese doctors’ awareness regarding serious games, their advantages/disadvantages within training and probable ethic...
Introdução: O hiperparatiroidismo primário é uma das endocrinopatias mais comuns, afetando principalmente a população adulta, sendo mais comum em mulheres do que em homens. A doença tem um pico de incidência entre a terceira e quinta década, mas também ocorre em crianças e idosos. Esta patologia leva a um distúrbio generalizado no cálcio e no fosfato, bem como afeta o metabolismo ósseo devido a um aumento da se...
Objetivo: O presente estudo tem como principal objetivo avaliar a influência de diversos fatores nas dificuldades de aprendizagem e alterações do comportamento, relacionando esses dados com o eletroencefalograma. Materiais e métodos: Foi realizado um estudo transversal e retrospetivo com 96 crianças, de idades compreendidas entre os 4 e os 18 anos com dificuldades de aprendizagem e alterações do comportamento q...
Spine stabilization upon spinal cord injury (SCI) is a standard procedure in clinical practice, but rarely employed in experimental models. Moreover, the application of biodegradable biomaterials for this would come as an advantage as it would eliminate the presence of a nondegradable prosthesis within the vertebral bone. Therefore, in the present work, we propose the use of a new biodegradable device specifica...
This paper describes the study, analysis and selection of textile and similar materials to be used as flexible substrates for thin conductive film deposition, in the context of integrating electronics into textiles. Kapton® polyimide was chosen as reference substrate material, was characterized regarding mechanical and electrical properties and was used as a basis for a comparison with several textile substrate...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |