Encontrados 30 documentos, a visualizar página 1 de 3

Ordenado por Data


Educational policies and the quality of teaching : perceptions of Portuguese te...

Silva, Ana Maria Costa e; Herdeiro, Rosalinda

The educational and curricular policies of the last two decades reflect attention to the quality of teaching by associating it with educational success, the improvement of student learning and the professional development of teachers. In this article we present some of the results of an investigation carried out with Portuguese teachers from the first cycle of basic education, who had, as their main objective, ...


The construction of professional knowledge : a comparative study of Social Assi...

Silva, Ana Maria Costa e

This work is centred on the dynamics of identity and professional development of two socio-professional groups; namely, Social Assistants and Mediators. It takes as its point of departure the characterisation of these socio-professional groups and their professionalization. The professionalization of the social groups matches the dynamics of identity development and presupposes social recognition of their profe...




Avaliação de políticas e programas em TICE : análise do Plano Tecnológico da Ed...

Silva, Bento Duarte da; Gomes, Maria João; Silva, Ana Maria Costa e

Nos últimos anos temos assistido, um pouco por toda a Europa, a múltiplas iniciativas no sentido de promover o uso de computadores e outras tecnologias digitais e de rede, no sentido de responder aos desafios da Sociedade da Informação. Em Portugal, a mais relevante dessas iniciativas sucedeu em 2005 com a aprovação do Plano Tecnológico (Resolução do Conselho de Ministros, nº 190/2005), em que a Educação era um...


Mediação e(m) educação : discursos e práticas

Silva, Ana Maria Costa e

Este texto centrar-se-á numa reflexão em torno da apropriação e mobilização linguística e praxeológica da palavra mediação, nomeadamente em contextos educativos. Apesar das práticas mais formais ou formalizadas de mediação serem ainda recentes entre nós têm cerca de duas décadas elas têm-se evidenciado em contextos diversos dos mais especificamente escolares ou educativas em sentido mais abrangente, ainda q...


Education policies and teachers' professional development : the perceptions of ...

Herdeiro, Rosalinda; Silva, Ana Maria Costa e

This paper is part of ongoing research undertaken for a PhD thesis in Education Sciences, specialty of Curriculum Development. The objective is to understand the impact of recent legislation – Teaching Career Statute (TCS) and its respective Evaluation of Teacher Performance (ETP) – with particular emphasis on the (re)construction of the identity, career and professional development of teachers. In this context...


Desenvolvimento profissional docente : contextos e oportunidades de aprendizage...

Herdeiro, Rosalinda; Silva, Ana Maria Costa e

Esta comunicação tem como principal objectivo evidenciar alguns dos impactos do Estatuto da Carreira Docente (ECD) e respectiva regulamentação da Avaliação de Desempenho Docente (ADD) na (re)construção da(s) identidade(s), na carreira e no desenvolvimento profissional dos docentes. Os resultados que evidenciaremos resultam de uma investigação realizada no âmbito do doutoramento em Ciências da Educação, em Portu...


Educational implications of transformative learning : a multicase study in Port...

Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e

In this paper we will present two initiatives of education and training of adults in Portugal and problematize the relation between them and the principles of transformative learning, from the analysis of the practices of the Professionals working in that field


30 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento







Recurso



Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia