As cidades ‘Património Mundial’ funcionam como uma distinção simbólica para a captação de muitos turistas. Nas cidades ‘Património Mundial’ os turistas procuram, através de diferentes experiências, observar e interpretar a herança cultural do local visitado. As fontes de informação são fundamentais para a promoção de uma cidade, e exercem um papel crucial no processo de decisão da escolha de um destino. O prese...
Os turistas viajam, cada vez mais, para observar ou consumir lugares com importância histórica. Neste desejo de consumo dos turistas estão as cidades históricas que, pela sua essência, funcionam como uma das principais atrações turísticas dos nossos dias. O turista cultural nas suas viagens às cidades históricas procura as diferenças culturais, a herança, o contacto com outras culturas. Classificada pela UNESCO...
The starting point for tourism development is tourists’ preferences. Preferences are the cognitive motivations that drive tourists to a certain destination. There are a plethora of published studies in the field of tourist motivations, such as Dann (1977); Crompton (1979); Witt and Wright (1992); Pearce and Lee (2005) to name a few, who contributed to the understanding of this area of research. However, researc...
This paper develops new measurements of tourist yield in the context of the Algarve, which is a sun and sand destination where tourism demand persistently grows, in spite of the signs of destination maturity. This growth contradicts the essence of maturity and drove this research, which attempts to identify the critical preferences which are able to improve destination positioning. According to Pine and Gilmore...
Tourism has experienced different levels of development in the different regions of Portugal. To frame this development, several panel data models were estimated. The main objective is to explain the evolution of overnight stays by nationality in each region. Secondary data from 2000 to 2010 was used. The analysis includes the main tourism markets, such as the United Kingdom, Germany, the Netherlands, Ireland, ...
Nowadays, driven by multiple factors, tourist demand presents patterned behaviour which is subdivided into several typologies according to destination, product consumed and visitor profile features. In the case of cultural tourism, a good example is that of historic cities, which have their own cultural identity and heritage, and compete to make themselves different from one another through many marketing strat...
O capítulo tem como objetivo analisar os quadros metodológicos, que têm sido apresentados a nível internacional para desenvolver Contas Satélites do Turismo e as respetivas metodologias que têm sido utilizadas nos diferentes países, tanto para as economias nacionais como regionais. No entanto, mereceram um enfoque particular as metodologias que têm sido utilizadas para desenvolver CST para as economias regionai...
The objective of this paper is to examine the technical efficiency, cost-revenue efficiency and productivity of a chain of small scale hotels in Portugal in order to study the impact of partial privatization. Following a comprehensive review of the studies that have used the non-parametric technique known as Data Envelopment Analysis (DEA) to evaluate the impact of privatization on productive efficiency of ent...
This poster focuses on the methodological features of the project Tourism Satellite Account (TSA) in the Alentejo Regional Area of Portugal, developed in the context of Regional Observatory for Tourism in the Alentejo 2010-2012. The purpose is to present the conceptual framework designed to be used in developing a Regional TSA. The literature review was undertaken to identify the methodological frameworks that ...
A terceira parte deste livro integra os trabalhos desenvolvidos na segunda fase deste projeto de investigação. Teve como objetivo central identificar as principais necessidades de informação para quantificar os benefícios económicos que o turismo pode originar para uma região de destino, neste caso concreto para a Região do Alentejo. Para concretizar este objetivo, começou-se por descrever alguns princípios ger...
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