As misturas SMA (Stone Mastic Asphalt) foram desenvolvidas na Alemanha na década de 1960. A sua resistência à deformação permanente e durabilidade levaram a que a sua utilização como camada de desgaste se difundisse primeiro na Europa e depois nos EUA, aqui na década de 1990. Estas misturas apresentam uma granulometria descontínua com a utilização de percentagens em betume elevadas quando comparadas com mistura...
The standards for the environmental quality required by the European Community are very demanding in what concerns traffic noise. The interaction tire/road is undoubtedly one of the main sources of traffic noise. Nevertheless, standards do not account for the increase in the noise level caused by rain falling onto road surfaces. Therefore, the aim of this work is to study the effects of water on pass-by noise s...
In the last decade, quality control of asphalt mixtures for pavement construction on the main Portuguese national road network used, most of the time, four-point bending beam tests (4pb) results as a reference. Stiffness modulus and fatigue laws established with samples prepared in the laboratory are usually used as a reference for behaviour/quality control analysis of the samples coming from the construction s...
A necessidade de métodos de formulação de misturas betuminosas mais eficazes, que permitissem colmatar as lacunas dos métodos empíricos, como o método de Marshall, levou à procura de novas soluções que dêem maior ênfase ao desempenho das misturas betuminosas. Como exemplo pode referir-se a adopção da metodologia SUPERPAVE nos Estados Unidos da América (EUA) ou o método de formulação utilizado em França. Na meto...
Este artigo tem por objectivo o estudo da geração do ruído resultante da interacção da superfície de dois tipos de pneus com dois tipos de pavimentos rodoviários, sendo composto por duas partes. Na primeira parte apresenta-se o estado da arte relativamente à influência das características dos pneus no ruído e na segunda um caso de estudo. O estudo decorreu em duas secções de pavimento consecutivas, com camadas ...
The growing awareness by the broader public of the consequences to health and wellbeing due to road noise has led to a growing number of legal requirements being produced to deal with this matter, both in the design of new or assessment of existing infrastructure. In this article the purpose is to make an up-to-date review of existing studies being carried out to deliver models for predicting noise produced fro...
As causas de formação de rodeiras devido à deformação permanente em misturas betuminosas têm vindo a agravar-se, esperando-se que os insucessos relacionados com esta patologia venham a aumentar. A introdução de novos métodos de avaliação do desempenho de misturas betuminosas à deformação permanente apresenta-se como um imperativo. As normas europeias já incluem ensaios laboratoriais com esse objectivo, como sej...
In Portugal the Marshall method is used for bituminous mixtures design. However, methods based on empirical tests, such as the Marshall method or the Hveem method, are known to have major drawbacks. It is expected that the volumetric design of bituminous mixtures will replace these methods upgrading bituminous mixture design. In the volumetric design of bituminous mixtures specimens are prepared using the gyrat...
After the implementation of the AASHTO Road Test many researches have been carried out regarding material and pavement performance, both in laboratory and in situ. Many methods for pavement evaluation and design were obtained based on empirical or empirical-mechanistic approaches. Nowadays these methods are used in pavement analysis and design supported by a set of shift factors which consider the variables not...
The crushed materials of extensive granulometry (UGM) are often used as unbound granular layers of road pavements, namely as granular sub-base and base. The behaviour of these materials on pavement layers is not sufficiently characterized, in spite of several studies already performed on this matter, due to reasons connected to the heterogeneity of the rock masses from which they come from. This has special imp...
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