Na área de Processamento de Linguagem Natural existem operações muito frequentes, independentemente do maior ou menor grau de análise linguística praticada. Um caso muito comum é a consulta da lista de sinónimos de um termo. Num ambiente com várias aplicações deste género, como Sistemas de Pergunta-Resposta, Análise de Sentimentos e outros, a manutenção destes recursos de apoio linguístico junto de cada aplica...
This article describes a Sentiment Analysis (SA) system named senti.ue-en, built for participation in SemEval-2013 Task 2, a Twitter SA challenge. In both challenge subtasks we used the same supervised machine learning approach, including two classifiers in pipeline, with 22 semantic oriented features, such as polarized term presence and index, and negation presence. Our system achieved a better score on Task ...
This article describes the participation of a group from the University of Évora in the CLEF2013 QA4MRE main task. Our system has a superficial text analysis based approach. The methodology starts with the preprocessing of background collection documents, whose texts are lemmatized and then indexed. Named entities and numerical expressions are sought in questions and their candidate answers. Then the lemmatize...
The diue system uses a supervised Machine Learning approach for the polarity classification subtask of RepLab. We used the Python NLTK for preprocessing, including file parsing, text analysis and feature extraction. Our best solution is a mixed strategy, combining bag-of-words with a limited set of features based on sentiment lexicons and superficial text analysis. This system begins by applying tokenization a...
Current technology facilitates access to the vast amount of information that is produced every day. Both individuals and companies are active consumers of data from the Web and other sources, and these data guide decision making. Due to the huge volume of data to be processed in a business context, managers rely on decision support systems to facilitate data analysis. OLAP tools are Business Intelligence soluti...
In the 2012 edition of CLEF, the DI@UE team has signed up for Question Answering for Machine Reading Evaluation (QA4MRE) main task. For each question, our system tries to guess which of the five hypotheses is the more plausible response, taking into account the reading test content and the documents from the background collection on the question topic. For each question, the system applies Named Entity Recogni...
Resumo O desenvolvimento a que assistimos nos dias que correm leva-nos a ter que tomar decisões cada vez mais sustentadas e correctas. Tal encaminha-nos para uma procura incessante de mais e melhor informação. O uso de bases de dados e a constante angariação de dados subjacente para salvaguardar e optimizar o funcionamento das organizações de diferentes áreas vieram trazer um grande avanço na perspectiva da col...
Esta tese propõe um modelo para Sistema de Pergunta-Resposta de âmbito geral, com técnicas para a avaliação de um conjunto de respostas e tendência para um resultado, que se espera correcto. A existência de afinidade semântica entre respostas motiva um reforço do respectivo grau de confiança. A avaliação da afinidade semântica tem por base modelos sobre a recuperação de informação na memória humana, vista como ...
This article has the Working Notes about the Universidade de Évora's participation in QA@CLEF2008 (http://www.clef-campaign.org/), based on the Senso question answer system and the Portuguese monolingual task.
This article has the Working Notes about the Universidade de Évora's participation in QA@CLEF2007 (http://www.clef-campaign.org/), based on the Senso question answer system and the Portuguese monolingual task.
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