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Modeling of airport rigid pavement structure made of RCC and recycled cement co...

Cojocaru, Radu; Pais, Jorge C.; Andrei, Radu; Budesc, Mihai

This paper presents the results of the research undertaken by the authors in the frame of the postdoctoral program 4D-POSTDOC. After a short introduction on the actual status of structural design of airport pavements including geometrical and loading characteristics of complex loading gears, the modeling and the structural design of airport rigid pavements, constructed with conventional and various recycled mat...


Multi-cracks modeling in reflective cracking

Pais, Jorge C.; Minhoto, Manuel J. C.; Shatnawi, Shakir

Reflective cracking is a major concern for engineers facing the problem of road maintenance and rehabilitation. The problem appears due to the presence of cracks in the old pavement layers that propagate into the pavement overlay layer when traffic load passes over the cracks and due to the temperature variation. The stress concentration in the overlay just above the existing cracks is responsible for the appea...


Asphalt rubber interlayer benefits in minimizing reflective cracking of overlay...

Shatnawi, Shakir; Pais, Jorge C.; Minhoto, Manuel J. C.

This paper provides an overview of the asphalt rubber interlayer benefits on reflective crack retardation in overlays over rigid pavements. These interlayers are known in California as asphalt rubber absorbing membrane interlayers (SAMI-R) or as asphalt rubber aggregate membrane interlayers (ARAM-I) chip seals. The paper focuses on the performance in terms of field project reviews, laboratory performance tests ...


Multi-cracks modeling in reflective cracking

Pais, Jorge C.; Minhoto, Manuel; Shatnawi, Shakir

Reflective cracking is a major concern for engineers facing the problem of road maintenance and rehabilitation. The problem appears due to the presence of cracks in the old pavement layers that propagate into the pavement overlay layer when traffic load passes over the cracks and due to the temperature variation. The stress concentration in the overlay just above the existing cracks is responsible for the appea...

Data: 2012   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Asphalt rubber interlayer benefits in minimizing reflective cracking of overlay...

Shatnawi, Shakir; Pais, Jorge C.; Minhoto, Manuel

This paper provides an overview of the asphalt rubber interlayer benefits on reflective crack retardation in overlays over rigid pavements. These interlayers are known in California as asphalt rubber absorbing membrane interlayers (SAMI-R) or as asphalt rubber aggregate membrane interlayers (ARAM-I) chip seals. The paper focuses on the performance in terms of field project reviews, laboratory performance tests ...

Data: 2012   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Asphalt rubber interlayer benefits on reflective crack retardation of flexible ...

Shatnawi, Shakir; Pais, Jorge C.; Minhoto, Manuel J. C.

This paper provides an overview of the asphalt rubber interlayer benefits on reflective crack retardation in flexible pavement preservation and rehabilitation strategies. These interlayers are known in California as asphalt rubber absorbing membrane interlayers (SAMI-R) or as asphalt rubber aggregate membrane interlayers (ARAM-I) chip seals. These interlayers have been used successfully as part of cape seals an...


Influência do tipo de asfalto base no desempenho mecânico de misturas com asfal...

Thives, Liseane Padilha; Trichês, Glicério; Pereira, Paulo A. A.; Pais, Jorge C.

Ensaios realizados em laboratório e as observações em campo de misturas com asfalto-borracha têm demonstrado que estas misturas apresentam um desempenho claramente superior ao das misturas convencionais. Isto ocorre porque a borracha utilizada para modificar o asfalto incorpora neste, suas componentes relativas à flexibilidade e contribuindo ainda para reduzir o envelhecimento do asfalto. A interação entre o as...


O tipo de modelação dos pneus dos veículos pesados na avaliação do desempenho d...

Vale, Aline C.; Pais, Jorge C.; Pereira, Paulo A. A.

Os veículos pesados são os principais responsáveis pela degradação dos pavimentos rodoviários provocando principalmente fendilhamento por fadiga e deformações permanentes. Os pavimentos rodoviários são dimensionados para suportar o tráfego de projecto, o qual é composto por diferentes tipos de veículos com diferentes tipos de eixos e rodas, sendo a carga total do veículo função de vários factores. Alguns destes...


Avaliação do dano em reforços de pavimentos

Minhoto, Manuel J. C.; Pais, Jorge C.

Neste artigo apresenta-se uma simulação numérica do comportamento à reflexão de fendas num reforço de pavimento tendo como objectivo a avaliação do dano acumulado, ao longo de um período de tempo, considerando a ação conjunta das ações do tráfego e da temperatura, de modo a concluir sobre o seu comportamento. O estudo baseou-se no estabelecimento de situações tipo de evolução diária da temperatura do ar, para a...


Avaliação do dano em reforços de pavimentos

Minhoto, Manuel; Pais, Jorge C.

Neste artigo apresenta-se uma simulação numérica do comportamento à reflexão de fendas num reforço de pavimento tendo como objectivo a avaliação do dano acumulado, ao longo dum período de tempo, considerando a acção conjunta das acções do tráfego e da temperatura, de modo a concluir sobre o seu comportamento. O estudo baseou-se no estabelecimento de situações tipo de evolução diária da temperatura do ar, para a...

Data: 2011   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

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