Encontrados 63 documentos, a visualizar página 1 de 7

Ordenado por Data

PLE's no 1.º ciclo do ensino básico : o site da turma

Barros, Elisabete; Moreira, Carlos; Gonçalves, Lara; Osório, António José; Silvestre, Marta; Ramos, Altina

A introdução das tecnologias de informação e comunicação no 1.º Ciclo do Ensino Básico, nas escolas portuguesas, tem sido um processo lento e instável, o que tem condicionado a introdução de cenários inovadores e experiências capazes de responder às necessidades da sociedade digital. Este artigo apresenta o projeto Manual Digital II, uma experiência inovadora assente em teorias construtivistas da aprendizagem, ...


New challenges, new possibilities: intergenerational learning and ICT for an ag...

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

The aim of this article is to analyse EU policy developments in the field of intergenerational learning and ICT for an ageing society and identify learning possibilities in formal, non-formal and informal settings. The need to enhance learning opportunities for older people relates to the overall development of the role of lifelong learning and ICT in the digital society. Firstly, we try to analyse and understa...

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Educação e inclusão social em tempos de transição

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

Num contexto de aceleradas mudanças demográficas, aliadas a tempos de crise económica e social, verificam-se consequências significativas para a sociedade europeia, incluindo desafios e oportunidades. São necessárias abordagens inovadoras para uma melhor adaptação às transições que ocorrem ao longo da vida. A União Europeia está empenhada em criar mais e melhor emprego e uma sociedade socialmente inclusiva, col...

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Adultos idosos e redes sociais: que motivação? Que aprendizagem?

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

As redes sociais já não são novidade para a maioria das pessoas. Crianças, jovens, adultos e idosos aderem, cada vez mais, a esta forma de comunicação, interação, publicação e partilha online. As redes sociais implementaram-se de tal forma na sociedade que uma grande parte da população adulta idosa, mesmo não tendo um perfil nestas redes, tem conhecimento da sua existência e manifesta curiosidade em aprender a ...

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Skills and competences of adult educators: learning experiences with senior cit...

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

Due to the increasing importance given to lifelong and intergenerational learning, adult educators are taking on new roles and their work is gaining greater impact, especially in a general context of financial and social crisis. Therefore it is important to respond to the educational challenge of an ageing population in Europe and to help in the provision of pathways to improve adults’ knowledge, competences, c...

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Engagement in intergenerational learning by experienced older people

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

Fast technological and social change ask for older people who hold competences and knowledge for living in a world of persistent change and are also prepared to constantly learn how to use new technologies, able to deal with new transformations in society and to be involved in family and community active life. Demographic changes have had a lot to do with continuous lifelong learning by adults and older people....

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Skills and competences of adult educators: learning experiences with senior cit...

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

Due to the increasing importance given to lifelong and intergenerational learning, adult educators are taking on new roles and their work is gaining greater impact, especially in a general context of financial and social crisis. Therefore it is important to respond to the educational challenge of an ageing population in Europe and to help in the provision of pathways to improve adults’ knowledge, competences, c...

Data: 2013   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

How can intergenerational learning with ICT help to strengthen intergenerationa...

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

The participation of older adults in the Information and Knowledge Society implies the need to strengthen the improvement of their skills, particularly in the context of Information and Communication Technology (ICT). We believe that if younger generations are involved in this process of learning supported by ICT, in an intergenerational perspective of development, the inclusion of older people in society will ...

Data: 2012   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Technology for learning with arts and creativity

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

The challenge posed by ageing population in the field of education and learning, the importance of new technology in the global world and solidarity between generations are factors of motivation and opportunity to contribute to a new dynamics of learning and ageing. Older people’s knowledge, wisdom and life experience will contribute through ICT for a better educational focus on values and traditions, transferr...

Data: 2012   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

Aproximar gerações através das TIC

Patrício, Maria Raquel; Osório, António

Nos últimos anos, o envelhecimento demográfico, aliado à globalização e à importância das novas tecnologias na sociedade contemporânea, tem sido um assunto de grande relevância, especialmente ao nível da sustentabilidade financeira, do crescimento económico, dos cuidados de saúde, da proteção social e da volatilidade geracional. Numa sociedade, simultaneamente digital e envelhecida, é fundamental estender os be...

Data: 2012   |   Origem: Biblioteca Digital do IPB

63 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento







Recurso








Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia