Encontrados 67 documentos, a visualizar página 1 de 7

Ordenado por Data

Gestures of appropriation in the pictorial universe of painting through the use...

Pinto, Raquel; Zagalo, Nelson; Oliveira, Lia Raquel

It is in the crossroads between art museum and technology where this project here presented is born. We are referring to a prototype designed to provide involvement of museum visitors through experiences of enjoyment, creation and sharing. The prototype is an interactive application that combines an enjoyment area with a creative exploration area. In the creative exploration area the visitors may, individually ...


Contributos do uso do e-portefólio para a mudança de paradigma de avaliação em ...

Dias, Carla Manuela Navio; Oliveira, Lia Raquel; Alves, Palmira

Este estudo surge dos trabalhos desenvolvidos na Escola Secundária Padre Benjamim Salgado relativos à construção de e-portefólios utilizando a plataforma Elgg (open source). Rentabilizando o conhecimento adquirido, usamos a plataforma nos Cursos de Educação e Formação de Adultos de Nível Secundário existentes nesta escola, para a construção do portefólio reflexivo de aprendizagem, utilizado no reconhecimento e ...



Developing a multi-touch serious game to fight the digital divide : the Portugu...

Carvalho, Diana; Bessa, Maximino; Peres, Emanuel; Magalhães, Luís; Guedes, Carlos; Oliveira, Lia Raquel

The use of Information and Communication Technologies (ICTs) has grown substantially over the past few years. However, a portion of the world’s society has not been able to keep up with these technological advances. For this purpose, we present a serious game with a multi-touch interface envisioned to encourage and teach digitally excluded people on how to use the Portuguese Automated Teller Machine (ATM): a co...



New interaction paradigms to fight the digital divide : a pilot case study rega...

Carvalho, Diana; Bessa, Maximino; Oliveira, Lia Raquel; Guedes, Carlos; Peres, Emanuel; Magalhães, Luís

Information and Communication Technologies (ICTs) are considered a powerful tool for economic development and the growth of societies. However, instead of helping overcome society's inequalities caused by the digital era, the have instigated an increase of the people that rested aside of the information age. The digital divide refers to the difficulty infoexcluded people have in keeping up with technological ad...


O Storytelling como processo pedagógico de apropriação artístico-cultural : via...

Pinto, Raquel; Oliveira, Lia Raquel; Zagalo, Nelson

Com este trabalho, pretende-se conceber um novo modelo de comunicação para uso em museus. Este modelo será realizado com recurso à tecnologia de superfícies tangíveis e enquadrado na metodologia do desenvolvimento. Será concebido e desenvolvido um protótipo (conteúdo a ser usado numa mesa multitoque) com base na obra “O Último Julgamento” do pintor Hieronymus Bosch. Este modelo permite que o visitante experimen...


TIC na educação : desafios e conflitos versus potencialidades pedagógicas com a...

Pereira, Elisabeth Gomes; Oliveira, Lia Raquel

O artigo apresentado discute desafios e conflitos vivenciados por professores perante as sempre novas tecnologias de informação e comunicação (TIC), em especial a WEB 2.0. Compreender o processo de inserção das TIC na educação deve ser uma ação refletida, construída e partilhada. Relatamos alguns usos da WEB 2.0 na educação, compreendendo que esta pode potencializar os processos de ensino e aprendizagem. Sugeri...


Tips for making a movie. A learning object for autonomous learning

Rodrigues, Clarissa; Oliveira, Lia Raquel; Ferreira, Sérgio

The paper accounts for a developmental research in the area of courseware production for personal, and self-directed learning. A complete learning object was developed in the context of a master program in Technology and Digital Art. The aim is to make this course available through an online platform, using existing social networks to add social learning features. It is considered by the authors to be a kind of...


TIC na Educação : desafios e conflitos versus potencialidades pedagógicas com a...

Pereira, Elisabeth Gomes; Oliveira, Lia Raquel

O artigo apresentado discute desafios e conflitos vivenciados por professores perante as sempre novas tecnologias de informação e comunicação (TIC), em especial a WEB 2.0. Compreender o processo de inserção das TIC na educação deve ser uma ação refletida, construída e partilhada. Relatamos alguns usos da WEB 2.0 na educação, compreendendo que esta pode potencializar os processos de ensino e aprendizagem. Sugeri...


67 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento






Recurso


Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia