Encontrados 50 documentos, a visualizar página 1 de 5

Ordenado por Data

External school evaluation in Portugal : a glance at the impacts on curricular ...

Leite, Carlinda; Morgado, José Carlos; Seabra, Filipa

Answering demands for an increase of accountability in terms of public education, and intending to lead to an improvement of the quality of education (Conselho Nacional de Educação, 2010), external school evaluation has been taking place in the continental territory of Portugal since 2006. All the schools having been evaluated once, in what is known as the 1st cycle of external evaluation, and a 2nd cycle of ex...


External School Evaluation. Preliminary results of one going research project

Fialho, Isabel; Leite, Carlinda; Barreira, Carlos; Bidarra, Graça; Morgado, José Carlos; Saragoça, José; Pacheco, José Augusto

The article intends to contribute to the systematization of knowledge concerning External School Evaluation (ESE) in Portugal through an empirical project approved by the Technology and Science Foundation. The model implemented in the Inspectorate Education follows the guidelines from the European Foundation for Quality Management and is modeled on the “How Good is Our School?” system. The pertinence of the res...


Adquiri um certificado : o que faço com ele?

Magalhães, Patrícia; Morgado, José Carlos

A pressão para a aquisição e reconversão de qualificações profissionais é hoje fomentada pela dicotomia Conhecimento/Mercado de Trabalho. Porém, independentemente da qualidade da formação inicial, tem vindo a verificar-se uma certa dificuldade de inserção dos Técnicos Superiores de Educação num mercado de trabalho cada vez mais saturado e desregulado. Não deixando de ter em conta que estamos em presença de ...


Curriculum and Social Responsibility : a comparative study of perceptions of en...

Teixeira, Liliana; Morgado, José Carlos; Hattum-Janssen, Natascha van; Sánchez-Fernández, María Dolores; Caires, Susana


A contextualização curricular como referente da avaliação externa das escolas

Morgado, José Carlos; Leite, Carlinda; Fernandes, Preciosa; Mouraz, Ana

Esta comunicação baseia-se no facto de a contextualização curricular favorecer a aprendizagem dos alunos, devendo, por isso, ser um procedimento recorrente na educação escolar, e na ideia de que a forma como as escolas configuram e desenvolvem o currículo é influenciada por aspetos valorizados na avaliação externa que delas é feita. Sendo a avaliação externa das escolas (AEE) da competência da Inspeção Geral da...


Uma análise das diretrizes curriculares nacionais para o ensino superior no Brasil

Rodrigues, Yangla Kelly Oliveira; Morgado, José Carlos

Neste texto apresentamos uma análise das atuais Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para os cursos de graduação no Brasil, com o intuito de identificar os princípios expressos e a concepção política subjacente. Compreendendo que toda política guarda uma intencionalidade e que o currículo não é um campo neutro, centramos nossa atenção no discurso oficial corporificado nesses normativos. Com base nessa anális...


External school evaluation in Portugal : a glance at the impacts on curricular ...

Leite, Carlinda; Morgado, José Carlos; Seabra, Filipa

Answering demands for an increase of accountability in terms of public education, and intending to lead to an improvement of the quality of education (Conselho Nacional de Educação, 2010), external school evaluation has been taking place in the continental territory of Portugal since 2006. All the schools having been evaluated once, in what is known as the 1st cycle of external evaluation, and a 2nd cycle of ex...


Teaching and learning perspectives in higher education

Alves, Maria Palmira; Morgado, José Carlos; Rodrigues, Susana Cruz; Silva, Elvira Raquel

This describes practices of teaching and learning in a course included in a master's program curriculum in the field of health sciences and evaluates the potential of these practices in the acquisition of knowledge and the development of critical thinking and understanding. The course lasts 14 weeks and includes contributions from several scientific areas; the analysis of a subject is stimulated through several...


The emancipation debates on education and curriculum : perspectives and meanings

Peres, Elisandra Souza; Morgado, José Carlos; Torríglia, Patrícia Laura

This article presents the results of an investigation - an exploratory study - on the emancipation concept in the field domain of curriculum theories over the theoretical debates and practices of Portuguese educators. Based on a thorough literature search and on the view of some professors from the University of Minho and Porto, we sought to understand how to scale the concept of emancipation both at the theore...


Comunidade de prática e gestão do currículo na educação de jovens e adultos : c...

Morgado, José Carlos; Vieira, Eulália Soares

No Brasil, com a publicação da Lei nº 9.394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LBDN) –, a Educação de Jovens e Adultos (EJA) foi assumida como uma modalidade de ensino que ocupa um espaço próprio na dinâmica do processo educativo, nas pesquisas e nas práticas curriculares. Apesar de um inegável avanço, esta modalidade de ensino, que deveria considerar as formas de vida, o trabalho e as necessi...


50 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento








Recurso











Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia