Answering demands for an increase of accountability in terms of public education, and intending to lead to an improvement of the quality of education (Conselho Nacional de Educação, 2010), external school evaluation has been taking place in the continental territory of Portugal since 2006. All the schools having been evaluated once, in what is known as the 1st cycle of external evaluation, and a 2nd cycle of ex...
The article intends to contribute to the systematization of knowledge concerning External School Evaluation (ESE) in Portugal through an empirical project approved by the Technology and Science Foundation. The model implemented in the Inspectorate Education follows the guidelines from the European Foundation for Quality Management and is modeled on the “How Good is Our School?” system. The pertinence of the res...
A pressão para a aquisição e reconversão de qualificações profissionais é hoje fomentada pela dicotomia Conhecimento/Mercado de Trabalho. Porém, independentemente da qualidade da formação inicial, tem vindo a verificar-se uma certa dificuldade de inserção dos Técnicos Superiores de Educação num mercado de trabalho cada vez mais saturado e desregulado. Não deixando de ter em conta que estamos em presença de ...
Esta comunicação baseia-se no facto de a contextualização curricular favorecer a aprendizagem dos alunos, devendo, por isso, ser um procedimento recorrente na educação escolar, e na ideia de que a forma como as escolas configuram e desenvolvem o currículo é influenciada por aspetos valorizados na avaliação externa que delas é feita. Sendo a avaliação externa das escolas (AEE) da competência da Inspeção Geral da...
Neste texto apresentamos uma análise das atuais Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para os cursos de graduação no Brasil, com o intuito de identificar os princípios expressos e a concepção política subjacente. Compreendendo que toda política guarda uma intencionalidade e que o currículo não é um campo neutro, centramos nossa atenção no discurso oficial corporificado nesses normativos. Com base nessa anális...
Answering demands for an increase of accountability in terms of public education, and intending to lead to an improvement of the quality of education (Conselho Nacional de Educação, 2010), external school evaluation has been taking place in the continental territory of Portugal since 2006. All the schools having been evaluated once, in what is known as the 1st cycle of external evaluation, and a 2nd cycle of ex...
This describes practices of teaching and learning in a course included in a master's program curriculum in the field of health sciences and evaluates the potential of these practices in the acquisition of knowledge and the development of critical thinking and understanding. The course lasts 14 weeks and includes contributions from several scientific areas; the analysis of a subject is stimulated through several...
This article presents the results of an investigation - an exploratory study - on the emancipation concept in the field domain of curriculum theories over the theoretical debates and practices of Portuguese educators. Based on a thorough literature search and on the view of some professors from the University of Minho and Porto, we sought to understand how to scale the concept of emancipation both at the theore...
No Brasil, com a publicação da Lei nº 9.394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LBDN) –, a Educação de Jovens e Adultos (EJA) foi assumida como uma modalidade de ensino que ocupa um espaço próprio na dinâmica do processo educativo, nas pesquisas e nas práticas curriculares. Apesar de um inegável avanço, esta modalidade de ensino, que deveria considerar as formas de vida, o trabalho e as necessi...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |