Quality evaluation in early childhood education is fundamental to contribute to children’s sound future life. In this context, benchmarks to evaluate the quality of contexts has been developed, based on qualitative research methods such as interviews, field notes, observations among others. The resulting data allows the teacher to redefine strategies to improve the overall education process. One of these method...
O processo de Bolonha coloca-nos perante uma nova visão da formação de professores, assunto que tem sido discutido entre académicos e investigadores. As instituições responsáveis pela formação de educadores/professores deparam-se com responsabilidades acrescidas no sentido de garantir e assegurar uma formação de qualidade. Este estudo tem como principal propósito revelar as perceções dos alunos do curso de Mest...
O estudo de caso que se apresenta centra-se na ideia de que a avaliação da qualidade envolve o desenvolvimento profissional e organizacional. Este estudo procura transformação praxiológica de uma instituição de educação de infância, na qual as educadoras e a investigadora se envolveram colaborativamente, para reunir e organizar conhecimento relevante, analisar os dados e desenhar intervenções para a mudança. A ...
In the field of early childhood education, some benchmarks to evaluate the quality of contexts has been developed. One of these benchmarks, developed in the scope of the Effective Early Learning Project, uses the Child Tracking Observation Schedule. The observer records his perception about the concentration, persistence, motivation, energy, satisfaction, complexity and creativity, reaction time and language, t...
Several decades of research clearly demonstrate that high-quality, developmentally appropriate, early childhood programs, produce short and long-term positive effects on children’s cognitive and social development. Research with the Leuven Involvement Scale has shown that the levels of children’s involvement are a predictor of quality of learning. An involved child gets extremely fascinated and absorbed by the ...
Neste artigo apresentam-se os processos de reconstrução do modo de ação de cinco educadora de infância que frequentaram o Mestrado em Educação Pré-escolar mas que exerciam a sua profissão há 20 anos ou mais. Nesse processo formativo, que decorreu durante um ano letivo, as educadoras com o apoio da formadora desenvolveram aprendizagens sobre a pedagogia da infância, procurando aceder à construção cooperada de sa...
As políticas educativas em Portugal têm incentivado a integração de novos públicos no ensino superior, criando novas oportunidades pelo alargamento da oferta formativa, através de Cursos de Especialização Tecnológica [CET]. Os CET foram criados como forma de colmatar as elevadas taxas de abandono escolar ao nível do ensino secundário, potenciando a entrada dos jovens no mercado de trabalho. A criação destes cur...
This study investigates the process of praxiological transformation developed in an early childhood institution. The main objectives of the study were defined around the reconstruction of children’s and educators’ images, hoping to create democratic participatory understandings of central actors that will develop a situated pedagogy of respect and learning (Oliveira-Formosinho, 2009). It undertakes deep dialogu...
Programa de Doutoramento em Atividade Física e Saúde ; PHD Physical Activity and Health
This study investigates the process of praxiological transformation developed in an early childhood education institution, in Portugal, within four activity rooms. It is a single case study using action research, context-based staff development and participatory childhood pedagogy as means to change educational practices. It undertakes thorough dialogues with the Childhood Association pedagogical approach for c...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |