Encontrados 9 documentos, a visualizar página 1 de 1

Ordenado por Data

Um olhar sobre o desenvolvimento do programa de formação contínua em matemátic...

Mamede, Ema; CIEC – Universidade do Minho; Cadeia, Cláudio; AE de Pedome; Ferreira, Dores; CIEC – Universidade do Minho

Este artigo apresenta algumas considerações sobre o impacto do Programa de Formação Contínua em Matemática para professores do 1.º ciclo do ensino básico. A análise aqui apresentada recai sobre o funcionamento desse programa entre 2007 e 2009, no distrito de Braga, Portugal. Tendo este sido um período de mudança, já que se pretendia colocar em prática um novo Programa de Matemática para o ensino básico, foi pre...

Data: 2012   |   Origem: Interacções

Promoting the power of mathematics : children learning fractions with understan...

Mamede, Ema; Oliveira, Manuela

This paper focuses on a teaching experiment that helps second grade students to discover the power of mathematics by building on their informal knowledge of fractions with understanding. It describes a study on children’s understanding of fractions when the quotient interpretation of fractions is used to introduce them this concept, after a contact with partitioning and equal sharing activities. The study tries...


Focusing on young chindren’s additive and multiplicative reasoning

Mamede, Ema; Soutinho, Florbela

This paper describes a brief study to analyse how 4-6-years-old children solve different types of additive and multiplicative reasoning problems. Individual interviews were conducted on kindergarten children when solving the problems. Their performance as well as their explanations were analysed when solving additive and multiplicative reasoning problems. The additive reasoning problems comprised simple, invers...


Jogar com conteúdos matemáticos

Mendes, Filipa; Mamede, Ema

Os níveis de literacia matemática, nos estudantes portugueses, têm vindo a ser uma preocupação para aqueles que observam os resultados insatisfatórios nas provas nacionais. O crescente menosprezo dos alunos face à matemática conduz a que os profissionais de educação repensem nas suas práticas. A presente investigação surge pelas inquietações de uma das investigadoras ao constatar no terreno a desmotivação dos s...


Young children solving additive structure problems

Mamede, Ema; Soutinho, Florbela

This paper describes a study to analyse how 4-6-year-olds (N=45) children solve different types of additive reasoning problems. Individual interviews were conducted on kindergarten children when solving the problems. Their performance as well as their explanations were analysed when solving additive reasoning problems. The additive reasoning problems comprised simple, inverse and comparative problems. Results s...


Exploring partitive division with young children

Mamede, Ema; Silva, Amália

This paper focuses on a study with 4- and 5-year-olds children understanding of partitive division when discrete quantities are involved. The study analyse how young children understand the inverse divisor-quotient relationship when the dividend is the same. The participants were 30 kindergarten children from Braga, Portugal. Individual interviews were conducted when solving tasks involving the division of 12 a...


Young children solving partitive division tasks

Mamede, Ema; Silva, Amália

This paper focuses on a study with 4- and 5-years-old children understanding of partitive division when discrete quantities are involved. The study analyses how young children understand the inverse divisorquotient relationship when the dividend is the same. The participants were 30 kindergarten children from Braga, Portugal. Individual interviews were conducted when solving tasks involving the division of 12 a...


Um olhar sobre o desenvolvimento do programa de Formação Contínua em Matemática...

Mamede, Ema; Cadeia, Cláudio; Ferreira, Dores; Vieira, Leonel

Este artigo apresenta algumas considerações sobre o impacto do Programa de Formação Contínua em Matemática para professores do 1.º ciclo do ensino básico. A análise aqui apresentada recai sobre o funcionamento desse programa entre 2007 e 2009, no distrito de Braga, Portugal. Tendo este sido um período de mudança, já que se pretendia colocar em prática um novo Programa de Matemática para o ensino básico, foi pre...


Os padrões na matemática do pré-escolar

Palhares, Pedro; Mamede, Ema

Este artigo versa o tema dos padrões, que cada vez mais se torna importante em educação matemática. Começando por se definir claramente o termo e enquadrá-lo na educação pré-escolar, analisam-se resultados de investigação em torno da aprendizagem dos padrões, tanto em Portugal como internacionalmente. A ideia de diversidade nos tipos de padrão e nas concretizações de um dado padrão é crucial e é explorada com ...


9 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data



Tipo de Documento




Recurso



Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia