Brazil’s home region has two peculiarities: first, it is essentially fuzzy as its extension and membership have changed overtime; second, regardless of its limits, its inner core has been characterized by a long period of interstate peace. These factors have led to two outcomes: first, high politics has been conducted through diplomatic rather than military means; second, region-building has remained under the ...
Algumas potências emergentes interligam as suas economias com as dos seus vizinhos, transformando-se em plataformas geoeconómicas das suas respetivas regiões. À primeira vista, o Brasil aparece como um exemplo típico deste fenómeno: é o principal parceiro comercial de vários dos seus vizinhos, grandes companhias públicas ou privadas como Petrobras e Vale realizam grandes investimentos na América do Sul, e o Ban...
In 1995 the Peronist party held the Argentine presidency, a comfortable majority in both congressional chambers, and most provincial governorships and municipalities. In 2013 the political landscape looked exactly the same. However, between 2001 and 2002 the country arguably went through its most serious crisis ever, which led to massive popular uprisings, the early resignation of two presidents, and the larges...
Twenty years after its foundation, MERCOSUR has failed to meet its declared goals. Far from being a common market and not yet a customs union, it has neither deepened nor (legally) enlarged. All the other regionalist projects in Latin America fare even worse, although they have arguably fostered domestic democracy, economic reforms and more peaceful regional relations. This paper introduces a conceptual toolkit...
Este artigo mostra como o Brasil se tornou um caso atípico dentro de uma categoria atípica: é um estado bifronte, mas não está puxado entre duas regiões mas entre uma região (para mais, difusa) e o sistema global. Apesar de sua preeminência regional, o Brasil tem sido incapaz de traduzir os seus recursos estruturais e instrumentais em liderança eficaz. Seus potenciais seguidores não têm apoiado suas principais ...
El Mercado Común del Sur (Mercosur) es una gran industria de turismo político y producción ensayística. También es una organización regional supuestamente orientada hacia la construcción de un mercado común. En tercer lugar, constituye un mecanismo de concertación política entre las dos potencias históricas de América del Sur, Argentina y Brasil. Pero más importante es lo que el Mercosur ya fue: una herramienta...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |