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Novos Dados sobre Lepidópteros, Ondonatos e Himenópteros (Insecta) da Ilha de S...

Vieira, Virgílio; Teixeira, Tânia; Teixeira, Mário; Oliveira, Luísa

XV Expedição Científica do Departamento de Biologia - São Jorge 2011. ; Apresenta-se uma lista de 22 borboletas diurnas e noturnas (Lepidoptera) observadas na ilha de São Jorge (Açores), entre 25 e 31 de julho de 2011. Stigmella aurella (Fabricius) (Nepticulidae) e Epiphyas postvittana (Walker) (Tortricidae) são citadas pela primeira vez para a ilha. À exceção de Hadena azorica Meyer & Fibiger (Noctuidae), os ...


Felicidade, esperança e afecto enquanto preditores da qualidade de vida e funci...

Elisabete Nave-Leal; José Luís Pais Ribeiro; Mário Oliveira; Sofia Santos; Rui Ferreira


Cursos de educação e formação: uma oportunidade para questionar práticas de sal...

Baptista, Mónica; Freire, Sofia; Carvalho, Carolina; Freire, Ana; Azevedo, Mário; Oliveira, Teresa

Este estudo tem como objectivo conhecer o impacto de actividades investigativas em aulas de Física e Química na reconstrução de identidades escolares. Estudaram-se três turmas do ensino secundário de um curso de Educação e Formação. Participaram 28 alunos, com histórias pesadas de insucesso escolar, aos quais se fez uma entrevista em grupo focado. Recorreu-se a um método de análise de conteúdo. Os dados sugerem...


Student Perceptions of Secondary Science Teachers’ Practices Following Curricul...

Carvalho, Carolina; Freire, Sofia; Conboy, Joseph; Baptista, Mónica; Freire, Ana; Azevedo, Mário; Oliveira, Teresa

Inquiry-based teaching has emerged as a highly valued strategy in science education. In Portugal, the science curriculum has been redesigned in order to promote such teaching. This implies substantial change in teacher practice. It is therefore important to understand students’ perceptions of teacher practice. Aim: In this study, we describe student perception of teacher practices and look for associations bet...


Health related quality of life in patients with refractory heart failure underg...

Elisabete Nave Leal; José Luís Pais Ribeiro; Mário Oliveira; José Nogueira da Silva; Pedro Cunha; Rui Soares; Sofia Santos; Sandra Alves; Rui Ferreira


Health related quality of life in patients with refractory heart failure underg...

Elisabete Nave Leal; José Luís Pais Ribeiro; Mário Oliveira; José Nogueira da Silva; J. Feliciano; Rui Soares; Sofia Santos; Sandra Alves; Rui Ferreira


Lepidópteros, odonatos e himenópteros (insecta) observados na ilha de Santa Mar...

Tavares, João; Vieira, Virgílio; Teixeira, Tânia; Teixeira, Mário; Oliveira, Luísa

XIV Expedição Científica do Departamento de Biologia - Santa Maria 2009. ; Apresenta-se uma lista de 20 borboletas diurnas e nocturnas (Lepidoptera) observadas na ilha de Santa Maria (Açores), entre 12 e 19 de Julho de 2009. Plutella xylostella (Linnaeus) (Plutellidae) é citada pela primeira vez para a ilha. Os taxa endémicos registados são comuns a outras ilhas açorianas. Também, confirmou-se a presença na il...


Influência do género na qualidade de vida em doentes com insufuciência cardíaca

Elisabete Nave Leal; José Luís Pais Ribeiro; Mário Oliveira; Nogueira da Silva; Rui Soares; José Fragata; Rui Ferreira


Identity construction through schooling: listening to students’ voices

Freire, Sofia; Carvalho, Carolina; Freire, Ana; Azevedo, Mário; Oliveira, Teresa

Nowadays, one of the main problems faced by several educational systems around the world is educational exclusion. Portugal is no exception. It is recognized that those who drop out education are at risk of social exclusion, with reduced opportunities to participate in the society. In order to understand it, we reconceptualised school as a community of practice, where students not only appropriate academic know...


Changing Practices, Changing Identities: A Study with Students at Risk of Educa...

Carvalho, Carolina; Freire, Sofia; Baptista, Mónica; Freire, Ana; Azevedo, Mário; Oliveira, Teresa

This study discusses how students at risk of educational exclusion can restore their identity and improve learning and scientific literacy. This qualitative research adopts an interpretative orientation. Twenty-eight secondary school students, aged 16 to 20 participated. Data was collected of the interactions between students in lessons, focus group interview and written documents. Data analysis was inductive, ...


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