XV Expedição Científica do Departamento de Biologia - São Jorge 2011. ; Apresenta-se uma lista de 22 borboletas diurnas e noturnas (Lepidoptera) observadas na ilha de São Jorge (Açores), entre 25 e 31 de julho de 2011. Stigmella aurella (Fabricius) (Nepticulidae) e Epiphyas postvittana (Walker) (Tortricidae) são citadas pela primeira vez para a ilha. À exceção de Hadena azorica Meyer & Fibiger (Noctuidae), os ...
Este estudo tem como objectivo conhecer o impacto de actividades investigativas em aulas de Física e Química na reconstrução de identidades escolares. Estudaram-se três turmas do ensino secundário de um curso de Educação e Formação. Participaram 28 alunos, com histórias pesadas de insucesso escolar, aos quais se fez uma entrevista em grupo focado. Recorreu-se a um método de análise de conteúdo. Os dados sugerem...
Inquiry-based teaching has emerged as a highly valued strategy in science education. In Portugal, the science curriculum has been redesigned in order to promote such teaching. This implies substantial change in teacher practice. It is therefore important to understand students’ perceptions of teacher practice. Aim: In this study, we describe student perception of teacher practices and look for associations bet...
XIV Expedição Científica do Departamento de Biologia - Santa Maria 2009. ; Apresenta-se uma lista de 20 borboletas diurnas e nocturnas (Lepidoptera) observadas na ilha de Santa Maria (Açores), entre 12 e 19 de Julho de 2009. Plutella xylostella (Linnaeus) (Plutellidae) é citada pela primeira vez para a ilha. Os taxa endémicos registados são comuns a outras ilhas açorianas. Também, confirmou-se a presença na il...
Nowadays, one of the main problems faced by several educational systems around the world is educational exclusion. Portugal is no exception. It is recognized that those who drop out education are at risk of social exclusion, with reduced opportunities to participate in the society. In order to understand it, we reconceptualised school as a community of practice, where students not only appropriate academic know...
This study discusses how students at risk of educational exclusion can restore their identity and improve learning and scientific literacy. This qualitative research adopts an interpretative orientation. Twenty-eight secondary school students, aged 16 to 20 participated. Data was collected of the interactions between students in lessons, focus group interview and written documents. Data analysis was inductive, ...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |