Encontrados 43 documentos, a visualizar página 1 de 5

Ordenado por Data

Knowledge construction in social networks : does it really matter?

Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira

Knowledge construction in social networks is a critical issue for educators who research the opportunities and challenges those new environments offer for online education. In order to contribute to the debate we present in this article an empirical study whose objective was to analyze online interactions in a discussion forum of a social network that gathers a community of Portuguese speaking teachers who dis...


Pre-service teachers' perceptions on educational networking : an exploratory study

Coutinho, Clara Pereira; Lisbôa, Eliana Santana

The motivation to carry out the learning experience presented in this paper derived from three premises found in the review of literature that sustains the empirical sudy: i) social networking is a daily routine for most western world citizens; ii) (portuguese) non superior schools are equipped with computers and Internet access; iii) the integration of the technologies in the curriculum is related to the ICT t...


Conceptual models for the creation and development of virtual communities : a c...

Coutinho, Clara Pereira; Lisbôa, Eliana Santana

Nowadays, virtual communities are present in all social segments. Unlike business, the presence of virtual communities in education contexts is still in the process of implementation and acceptance by a large part of the school community. To understand their dynamics and functioning is not a simple task. For its proper functioning it implies that some elements work in perfect harmony and are able to encourage s...


Colaboração online: como avaliar?

Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira

Nesse artigo vamos apresentar um instrumento destinado a avaliar a aprendizagem colaborativa ocorrida em ambientes mediatizados pelas TIC, com comunicação predominantemente assíncrona, que teve como ponto de partida o modelo desenvolvido por Murphy (2004). O referido modelo tem como base a interação e colaboração como elementos desencadeadores de um clima favorável à construção conjunta do conhecimento. Esses e...


Social networks as spaces for informal teacher professional development : chall...

Coutinho, Clara Pereira; Lisbôa, Eliana Santana

With the spread of the Web 2.0 there has been a proliferation of web-based communities for learning, across platforms that enable the creation of virtual communities. However, unlike business, the emergence of educational networking is still beginning. Recent research shows that social networks are powerful educational tools that offer teachers the opportunity to develop their knowledge and competences, contrib...


Aprendizagem informal na rede social Proedi : um contributo para o desenvolvime...

Lisbôa, Eliana Santana

Tese de doutoramento em Ciências da Educação (área de especialização em Tecnologia Educativa) ; A expansão célere das redes sociais virtuais no nosso quotidiano pessoal e profissional em paralelo com o emergir de um novo paradigma comunicacional levam-nos a equacionar novos cenários para o ensinar e o aprender numa sociedade digital e organizada em rede. De facto, a Web 2.0, entendida como Web social, faculta ...


Livemocha : rede social de aprendizagem colaborativa em línguas estrangeiras

Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira; Bottentuit Junior, João Batista

As redes socias são hoje uma realidade inquestionável em todas as atividades humanas. Na educação elas têm provocado verdadeiras revoluções na forma como aprendemos, possibilitando o desenvolvimento de uma sociedade aprendente que tem seu foco numa comunidade de alunos e não mais no indivíduo de forma isolada. Esses espaços podem transcender as instituições escolares e materializarse numa nova sociedade, em que...


Percepção de alunos sobre as potencialidades dos filmes e vídeos digitais na ed...

Bottentuit Junior, João Batista; Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira

A experiência realizada, apresenta o vídeo e os filmes educativos como recursos didáticos para auxiliar os professores e alunos na exemplificação e contextualização das aulas teóricas. Para a realização deste estudo, optou-se pela pesquisa exploratória de natureza quantitativa. Utilizou-se um questionário de múltipla escolha que foi aplicado a duas turmas de graduação (filosofia e matemática) de uma Universidad...


Generation X, Y and Z : challenges for teaching and learning

Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira

The rapid technological developments and its inherent changes cause the technologies to work as timeline paths, allowing a new generation to arise every ten years. The emergence of these new generations in a limited period of time has caused a revolution in society, because unlike what happened in the past, now there are several generations occupying the same work, schooling and leisure spaces. These generation...


Digital literacy in the European Union : a contribution to the state-of-the-art

Lisbôa, Eliana Santana; Coutinho, Clara Pereira

Digital Literacy is one of the skills needed to promote inclusion of people in the new social paradigm known as the Information Society. In the European case, inequalities in access to information are still noticeable and digital inclusion is still a subject of attention of the community policies authorities. In this communication we will start by examining the concept of literacy, and then we will discuss the ...


43 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor








Data







Tipo de Documento





Recurso


Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia