The Bologna Process, recently implemented in Portugal, has brought many changes to higher education institutions (HEI). One of these changes refers to a law that enables mature students (23 years and older) to gain special access to higher education, taking into account their professional experience. The numbers of mature students are therefore increasing in our country, making our academic population more dive...
The development of scientific research in the field of Cognitive Sciences contributed to a newer and more complex perspective about the human subject, learning and cognition. The nature of the educational phenomenon and its fast transformations point out for the need to incorporate a theory of change allowing to deal with the multiple questions and problems in the field of education. Considering complexity theo...
3rd Historic Mortars Conference, 11-14 September 2013, Glasgow, Scotland ; Earth constructions are susceptible to degradation due to natural or human causes. The degradation of the exterior surface of earth walls is very common, either due to lack of maintenance or to the use of incompatible materials, and often requires the application of a repair mortar. This work analyses experimentally the performance of e...
The Conference on Enabling Teachers for Entrepreneurship Education (ENTENP2013) in Initial Teacher Education (ITE) will be held at the Guarda Polytechnic Institute (GPI) in Guarda on 7/8 June 2013. We expect delegates from all the Portuguese Higher Education Institutions and the EU Member States, as well as Pre-Accession Countries and countries participating in the Competitiveness and Innovation Framework Progr...
Dissertação de Mestrado em Literatura Comparada, apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. ; Partindo da problematização das relações entre literatura e cinema, debruçamo-nos em particular sobre Manhã Submersa, romance e filme, respetivamente de Vergílio Ferreira e Lauro António. Ações, personagens e espaços estruturam-se diferentemente no texto literário e no fílmico. Recorrendo a estratégi...
Os dados apresentados foram recolhidos no âmbito do Programa Supervisão, Acompanhamento e Avaliação do Período Probatório de Professores, desenvolvido no âmbito de um protocolo celebrado entre o Ministério da Educação de Portugal, através da Direcção-Geral dos Recursos Humanos da Educação (DGRHE) e a Universidade de Aveiro, através do Laboratório de Avaliação da Qualidade Educativa (LAQE). Os autores fazem part...
Existe atualmente um elevado desconhecimento ao nível da reabilitação e conservação de edificações construídas em terra. Deve usar-se uma argamassa com base em terra, compatível com estes suportes, sendo fundamental conhecer o seu comportamento. A quantidade de água utilizada na amassadura de uma argamassa tem grande influência nas características físicas, na trabalhabilidade e, consequentemente, na sua aplicaç...
4º Congresso de Argamassas e ETICS, Coimbra, 2012 (CD-ROM) ; Pretende-se desenvolver e caracterizar argamassas de terra eficientes para reparar anomalias em paredes de taipa. As argamassas estudadas utilizam uma terra comercial (constituída maioritariamente por argila), bem como outros componentes, nomeadamente areia, cal aérea ou cal hidráulica e fibras vegetais. Estas argamassas foram caracterizadas, no esta...
Dissertação de mest., Educação Social, Escola Superior de Educação e Comunicação, Univ. do Algarve, 2012 ; A introdução do Processo de Bolonha nas universidades portuguesas trouxe mudanças significativas no mundo académico, nomeadamente a maioria das licenciaturas passou de quatro ou cinco anos para apenas três, aumentou a oferta de mestrados e pós-graduações e, mais recentemente, registou-se um boom quanto ao...
The Portuguese law 64/2006 allows mature students, older than 23, (M23) to access university, widening the participation of adult population in higher education. This paper is part of a research project focused on the experiences of non-traditional students in higher education. In this paper we analyse the stories of four mature students, with the aim to identify their motives for entering higher education; to ...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |