Dissertação de mestrado em Engenharia Informática ; The development and testing of ubiquitous environments (places enhanced with sensors, public displays and personal devices) usually presents high costs, both due to the need to acquire specific hardware (sensors, displays, etc.), and the need to use, or even to build, a space wherein the physical system will be implemented. Consider, for example, the impact o...
In this paper the ClimaWin concept is introduced. The ClimaWin project's main goals are to improve both indoor air quality and the energy efficiency of new and refurbished buildings, through the use of novel green smart windows. Generally, in order to improve windows' energy efficiency better insulation materials are used in windows frames and glasses. However, this approach leads to a severe deterioration of i...
APEX was developed as a framework for the prototyping of ubiquitous computing (ubicomp) environments. In this paper we explore its role as a platform for developing serious games. In particular we describe the Asthma game which is aimed at raising awareness of Asthma triggers among children. The game is designed to stimulate a healthier life-style for children with ashma.
Este artigo descreve a avaliação de um ambiente ubíquo utilizando a APEX, uma plataforma de prototipagem rápida de ambientes ubíquos que permite que os utilizadores naveguem num mundo virtual, podendo experimentar muitas das funcionalidades da solução e do design proposto.
plataforma APEX foi desenvolvida para a prototipagem de ambientes de computação ubíqua. Neste artigo exploramos a sua aplicabilidade ao desenvolvimento de Jogos Sérios. Ou seja, jogos que para além de uma componente lúdica, possuem uma componente instrutiva e formativa. Em concreto, descrevemos o Jogo da Asma. Um jogo que pretende chamar a atenção das crianças para os factores causadores de ataques de asma, bem...
Tese de mestrado integrado. Engenharia Electrotécnica e de Computadores. Faculdade de Engenharia. Universidade do Porto. 2012
Estágio realizado no INESC e orientado pelo Eng.º Paulo Jorge da Rocha e Eng.º Silva Sá Marques ; Tese de mestrado integrado. Engenharia Electrotécnica e de Computadores. Faculdade de Engenharia. Universidade do Porto. 2008
Estágio realizado no INEGI e orientado pelo Eng.º P. J. R. O. Nóvoa ; Tese de mestrado integrado. Engenharia Mecânica. Faculdade de Engenharia. Universidade do Porto. 2009
Tese de mestrado integrado. Engenharia Civil (especialização em Hidráulica). Faculdade de Engenharia. Universidade do Porto. 2008
The increasing complexity experienced by electronic games, began to demand a greater cognitive effort from their players. This has fostered some capacities in its players that could be used in teaching and learning. This chapter describes an exploratory study with two phases: the first one analyses four MMOG (Ikariam, OGame, Gladiatus and Metin2) and its pedagogical potential related to the development of probl...
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