Encontrados 19 documentos, a visualizar página 1 de 2

Ordenado por Data

Wiki as a Tool for Engaging Students with a Science Problem Solving Activity

Freire, Sofia; Faria, Cláudia; Baptista, Mónica; Freire, Ana; Galvão, Cecília

This study aims at knowing how students experience wikis while they are involved in a problem solving science activity. The study took place in a physics and chemistry 8th grade class (13 years old), where teacher implemented a problem solving activity about acid-base reactions, using a wiki. Participants were 20 students, of which 12 were female students. The activity involved six different working groups....


Ciência na literatura e literatura na ciência.

Galvão, Cecília; Departamento de Educação e Centro de Investigação em Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa

Ciência e literatura, apesar de terem linguagens específicas e métodos próprios, podem ficar valorizadas quando postas em interacção, proporcionando diferentes leituras e novas perspectivas de análise. Neste artigo pretendo evidenciar algum do diálogo possível entre saberes diversos, olhando para alguns exemplos quer da nossa literatura quer de textos científicos, fazendo emergir sentidos que proporcionam uma c...

Data: 2012   |   Origem: Interacções

Narrativas de formação: investigações matemáticas na formação e na atuação de p...

Passos, Cármen Lúcia Brancaglion; Universidade Federal de São Carlos – Departamento de Metodologia de Ensino

As narrativas produzidas por professoras — uma delas portuguesa — e por uma formadora de professores sobre suas aprendizagens e sobre suas atuações didáticas em atividades investigativas nas aulas de matemática revelam indícios de sua constituição e de seu desenvolvimento profissional; e compõem um processo de reflexão pedagógica que permite a suas autoras compreender as consequências de sua atuação e criar nov...

Data: 2012   |   Origem: Interacções

Students at risk of dropping out: How to promote their engagement with school s...

Faria, Cláudia; Freire, Sofia; Galvão, Cecília; Reis, Pedro; Baptista, Mónica

The goal of this study was to understand which factors, related to school science, can interfere with engagement of students-at-risk-of-dropping-out with school science and to know what kind of activities and teaching strategies are adequate to these students. This case-study involved a chemistry-teacher and ten male students. Data was based on teacher’s interview, teacher's and students' notes regarding activi...


A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores

Galvão, Cecília; Reis, Pedro; Freire, Sofia

A promoção da compreensão da natureza da ciência constitui um dos eixos fundamentais dos currículos de ciências actuais, procurando que os alunos entendam a produção do conhecimento científico e tomem decisões sobre assuntos de base científica com impacto directo na sua vida. Contudo, a investigação demonstra que os professores não integram esta vertente no seu ensino, comprometendo as aprendizagens dos alunos ...


Do predators always win? Starfish versus limpets. A hands-on activity examining...

Faria, Cláudia; Boaventura, Diana; Galvão, Cecília; Chagas, Isabel

In this article we propose a hands-on experimental activity about predator–prey interactions that can be performed both in a research laboratory and in the classroom. The activity, which engages students in a real scientific experiment, can be explored not only to improve students’ understanding about the diversity of anti-predator behaviours but also to promote their understanding about the various stages of e...


Narrativas de formação:investigações matemáticas na formação e na atuação de pr...

Passos, Cármen; Galvão, Cecília

As narrativas produzidas por professoras — uma delas portuguesa — e por uma formadora de professores sobre suas aprendizagens e sobre suas atuações didáticas em atividades investigativas nas aulas de matemática revelam indícios de sua constituição e de seu desenvolvimento profissional; e compõem um processo de reflexão pedagógica que permite a suas autoras compreender as consequências de sua atuação e criar nov...


Teaching Controversial Socio-Scientific Issues in Biology and Geology Classes: ...

Reis, Pedro; Galvão, Cecília

Several educators in science have called for the inclusion of controversial socio-scientific issues’ discussion in science curricula because of its potential for creating a more real, humane image of scientific activity and for promoting scientific literacy, an essential tool for a responsible citizenship regarding decision-making processes related to socio-scientific issues. However, despite all the favourable...


Teaching Controversial Socio-Scientific Issues in Biology and Geology Classes: ...

Reis, Pedro; Galvão, Cecília

Several educators in science have called for the inclusion of controversial socio-scientific issues’ discussion in science curricula because of its potential for creating a more real, humane image of scientific activity and for promoting scientific literacy, an essential tool for a responsible citizenship regarding decision-making processes related to socio-scientific issues. However, despite all the favourable...


A Big Problem for Magellan: Food Preservation

Galvão, Cecília; Reis, Pedro; Freire, Sofia

In this paper, we present data related to how a Portuguese teacher developed the module "A big problem for Magellan: Food preservation." Students were asked to plan an investigation in order to identify which were the best food preservation methods in the XV and XVI centuries of Portuguese overseas navigation, and then establish a parallel between those methods and current ones. Students were involved in discus...


19 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data










Tipo de Documento




Recurso




Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia