A saúde e o bem-estar dos adolescentes são, hoje ividenciados como derteminantes do desenvolvimento humano. A afetividade, a formação de personalidades moral e socialmente sólidas relativamente à sexualidade, passam por atitudes pedagógicas particularmente relevantes na adolescencia, porque podem influenciar a saúde (Moura, 1992). Promover a compreensão da sexualidade constitui um aspeto da vida tão importante,...
Spirituality incorporates key principles of family rituals that determine to be in family and being with others, involving the search for a sense of family continuity. As a field of family assessment and intervention requires nurses to promote their own spiritual health and acknowledge their spiritual needs.
The complexity of the family system, as the target of nursing care, requires specific skills to act in a situation. The Dynamic Model of Family Assessment and Intervention - MDAIF (Figueiredo, 2009), based in the systemic paradigm can contribute to the experiential reflection on nursing care with families in nursing education
A Educação Sexual em meio escolar encontra-se legislada em Portugal desde a década de 80. Em 2009 surge legislação específica que orienta para a sua implementação obrigatória pelas escolas, complementada por portaria específica que indica os conteúdos a desenvolver por ano lectivo. Estas orientações, exigem, para assegurar ganhos em saúde efectivos, uma articulação eficaz entre os serviços de saúde e os serviço...
Comunicação apresentada sob a forma de póster e integrada na investigação desenvolvida no âmbito do Doutoramento em Enfermagem no ICS- Universidade Católica Portuguesa ; La publicación de las habilidades de los enfermeros especialistas en enfermería de la comunidad y la salud pública (EEECSP) determina la necesidad de clarificar los modelos de intervención comunitaria que llevan al desarrollo de estas habilida...
Aim: Describe levels of depression, anxiety and stress among users of an urban/rural health centre, analyse sex differences and comorbidity between depression, anxiety and stress. Method: Descriptive co-relational study with a Portuguese version of DASS-21; consecutive sample (n=343). Results: 40.52%, 43.48% and 45.06% of individuals present some degree of depression, anxiety and of stress, respectively. Severe...
Aim: Describe levels of depression, anxiety and stress among users of an urban/rural health centre, analyse sex differences and comorbidity between depression, anxiety and stress. Method: Descriptive co-relational study with a Portuguese version of DASS-21; consecutive sample (n=343). Results: 40.52%, 43.48% and 45.06% of individuals present some degree of depression, anxiety and of stress, respectively. Se...
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