In-service training through e-learning should be seen as a special field of adult education. The lessons learned from adult education must be an inspiration to the design of in-service training approaches that support collaborative learning and promote the development of virtual communities. This points support our conviction that e-learning is a “promising land” to new opportunities of training and professiona...
Nesta comunicação pretende-se apresentar o "Projecto de Formação para e-Formadores” criado pela TecMinho/Interface da Universidade do Minho e implementado numa experimentação formativa junto de docentes desta Universidade. Com este projecto foram concebidos um conjunto de recursos didácticos (em formato impres-so e em formato digital), constituídos por diversos produtos, para serem utilizados na implementação d...
In this paper we discuss the concept of ecological strategy in relation to cognitive artefacts that reflect the expressive power of learners engaged in the development of significant knowledge paths. Our experiments show that learners strive to make sense of the fragmentary information surrounding them and in this endeavour they may benefit from the creation of knowledge maps, i.e. branched structures of knowle...
The widespread diffusion of e-Learning in organizations has encouraged the discovery of more effective ways for conveying digital information to learners, for instance, via the commonly called Learning Management Systems (LMS). A problem that we have identified is that cognitive variables and pedagogical processes are rarely taken into consideration and sometimes are confused with the mere use by learners of “d...
This article describes the main challenges faced by teachers and trainers when guiding or "tutoring" online courses. The focus is on their emerging role as e-tutors or e-trainers. The challenges are related with the processes of orientation, guidance and monitoring e-learners within an e-course.
O objectivo desta comunicação é fazer uma abordagem à sociedade da informação e ao ensino a distância do ponto de vista da sua evolução sistemática. Evolução na sociedade, para uma sociedade do conhecimento e evolução no ensino a distância, do ponto de vista da abordagem às tecnologias, da inovação pedagógica, e da evolução dos comportamentos, dos conceitos e das palavras. Neste contexto vou falar acerca do pro...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |