It has been 20 years since Pierre Wellner published the article Interacting with paper on the digital desk [1] where he challenges us to imagine a space where “Instead of replacing paper with computers we could enhance paper with computation”. Two decades after, we see the development of multiple projects that expand the expressive possibilities of traditional books by combining and crossing different media. Ne...
We present and technically describe the implementation of a book prototype: the Bridging Book, a children's mixed-media picturebook that blurs the line between printed and electronic books. Bridging book consists of a printed book and a digital device, placed side-by-side, with synchronized content. Thumbing through the book's pages triggers the device to display the complementary digital content. The physical ...
Nesta comunicação expomos a metodologia projetual e o desenvolvimento técnico, assim como o funcionamento do Bridging book, protótipo de livro híbrido dirigido para crianças entre os 7 e os 9 anos. O Bridging book é um livro híbrido que resulta da combinação sincronizada entre o livro impresso e um tablet iPad, colocados lado a lado. Ao folhearmos o livro impresso desencadeamos alterações nos conteúdos da aplic...
Apresentamos o protótipo Bridging Book, um livro híbrido para crianças que consiste num livro impresso que funciona em conjunto com um dispositivo digital, sendo que o folheamento do livro físico desencadeia conteúdos adicionais no tablet. Este sistema baseia-se na leituras de campos magnéticos induzidos por ímanes embutidos nas folhas de papel que são lidos pelo magnetómetro do dispositivo, dispensando a utili...
In an effort to better understand the learning potential of a tangible interface, we conducted a comparison study between a tangible and a traditional graphical user interface for teaching preschoolers (In Portugal, children enter preschool at the age of three and they attend it till entering school, normally at the age of six) about good oral hygiene. The study was carried with two groups of children aged 4 to...
O conceito subjacente a este trabalho é a criação de materiais pedagógicos inovadores que promovem um envolvimento experimental, participativo e ativo desde muito cedo (5-6 anos), reunindo jogos, materiais didáticos e atividades lúdicas tradicionalmente usadas no pré-escolar com as novas soluções tecnológicas interativas. O projeto visa desenvolver e avaliar uma próxima geração de materiais de aprendizagem híbr...
We present the design of the first prototype of TOK - a tangible interface for children to create their own stories. Based on data collected with two groups of five years old preschoolers we present our findings regarding the interaction design of the system. The picture cards have shown to generate ideas, acting as input for the creation of stories, promoting creativity while proposing a framework that support...
This paper describes a first study of a tangible interface, consisting of a platform and a set of picture cards that children can use to create stories. The handling of the picture cards has shown to be highly motivating and engaging, helping children to build a storyline creating logical relations among different characters and objects. The interface works like an experimental space where children can play wit...
The interface presented here aims at helping children to create their own stories and to reflect over their narratives, in a process whereby they learn how to build logical sequences, enhancing their vocabulary and literacy. At the same time we wanted to make it easier for young children to interact with digital content, through the tangibility of the interface.
Esta publicação reúne textos de Conferências e de Comunicações apresentadas no âmbito do 8.º Encontro Nacional 6.º Internacional de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração – realizado nos dias 9/10 de Julho de 2010, na Universidade do Minho, Braga, Portugal. Estes textos – da exclusiva responsabilidade dos autores – foram submetidos pelos mesmos, em tempo útil, para esta publicação, cumprindo...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |