Este artigo visa refletir sobre os conceitos de literacia e de ensino de compreensão na leitura. Distante do conceito de alfabetização, o conceito de literacia atualiza necessidades da sociedade contemporânea em relação às competências de leitura. Ensinar a ler com eficácia tornou-se para a escola um desafio, dado que a leitura extravasou em muito o espaço escolar e a vida acadêmica e tornou-se uma ferramenta e...
The importance of student’s engagement has been recently pointed out in research. However, there has been a lack of engagement assessment instruments, showing psychometric qualities, such as reliability and validity. Objective: This paper presents the Portuguese adaptation of the “Student’s Engagement in Schools International Scale” (SESIS), drawn up from 12 countries international study (Lam et al., 2012; Lam ...
The objective of this work is to present elements of the project Student engagement in Schools (SES). The team consists of 10 researchers from six Universities. Student engagement in schools is a multidimensional construct that unites affective, behavioural, and cognitive dimensions of student adaptation in the school and has influence on students‘outcomes. The team of researchers conceptualized two major studi...
This work is financed by National Founds through FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia, in the context of the project PTDC/CPE-CED/114362/2009- Students Engagement in Schools: Differentiation and Promotion, coordinated by Prof. Feliciano H. Veiga. ; Context: The importance of student’s engagement has been recently pointed out in research. However, there has been a lack of engagement assessment instrument,...
This work is financed by National Founds through FCT-Fundação para a Ciência e Tecnologia, in the context of the project PTDC/CPE-CED/114362/2009- Students Engagement in Schools: Differentiation and Promotion, coordinated by Prof. Feliciano H. Veiga. ; Students’ Engagement in School has been the focus of debate concerning academic success and school dropout, and pointed out as a mean to address the problems af...
Este artigo é um produto do Projeto PTDC/CPE-CED/114362/2009 - Envolvimento dos Alunos na escola: Diferenciação e Promoção, financiado por Fundos Nacionais através da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), e coordenado por Feliciano Veiga. ; O conceito de envolvimento dos alunos na escola tem vindo a ser colocado no cerne das discussões relacionadas com o sucesso académico e com o abandono escolar. Este e...
OBJETIVO: Analisar a subnotificação da comorbidade tuberculose (TB) e aids. MÉTODOS: Estudo de vigilância utilizando os registros do Sistema de Informação de Agravos de Notificação de Tuberculose e de aids no Brasil de 2000 a 2005. Registros de TB sem informação da presença de aids foram considerados subnotificações da comorbidade quando pareados a registros de aids que apresentassem ano de diagnóstico de aids ...
Este estudo tem como objectivo conhecer o impacto de actividades investigativas em aulas de Física e Química na reconstrução de identidades escolares. Estudaram-se três turmas do ensino secundário de um curso de Educação e Formação. Participaram 28 alunos, com histórias pesadas de insucesso escolar, aos quais se fez uma entrevista em grupo focado. Recorreu-se a um método de análise de conteúdo. Os dados sugerem...
Inquiry-based teaching has emerged as a highly valued strategy in science education. In Portugal, the science curriculum has been redesigned in order to promote such teaching. This implies substantial change in teacher practice. It is therefore important to understand students’ perceptions of teacher practice. Aim: In this study, we describe student perception of teacher practices and look for associations bet...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |