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Influência da energia de compactação giratória nas propriedades volumétricas e ...

Gardete, Dinis; Picado Santos, Luís; Capitão, Silvino

Comunicação apresentada no XVII Congresso Ibero-Latino Americano del Asfalto que decorreu de 17 a 22 de novembro na Antigua Guatemala ; Neste trabalho procurou avaliar-se de que modo a energia de compactação utilizada na formulação volumétrica influencia as propriedades das misturas betuminosas. As misturas utilizadas foram uma mistura densa de utilização corrente em Portugal, um AC 20 base 35/50 (MB), e uma m...


Analysing the gyratory compaction design level for a dense mixture and a stone ...

Gardete, Dinis; Picado Santos, Luís; Capitão, Silvino

The achievement of a desired level of bituminous mixtures’ performance is an important issue to increase the durability of pavements and to reduce maintenance costs as well as its impacts. A decisive stage is the mixture design process, in particular the choice of bitumen content to be used. This parameter can affect all the major performance properties of the mixtures. In Portugal, the Marshall method is used ...


Misturas betuminosas de alto módulo de deformabilidade : contribuição para a ca...

Capitão, Silvino Dias

Dissertação apresentada para obtenção do grau de Mestre em Engenharia Civil, na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, sob a orientação do Prof. Doutor Luís Picado Santos


Formulação volumétrica e desempenho de misturas betuminosas Stone Mastic Asphalt

Gardete, Dinis; Santos, Luís Picado; Capitão, Silvino

As misturas SMA (Stone Mastic Asphalt) foram desenvolvidas na Alemanha na década de 1960. A sua resistência à deformação permanente e durabilidade levaram a que a sua utilização como camada de desgaste se difundisse primeiro na Europa e depois nos EUA, aqui na década de 1990. Estas misturas apresentam uma granulometria descontínua com a utilização de percentagens em betume elevadas quando comparadas com mistura...


Formulação volumétrica de misturas betuminosas tradicionais portuguesas: anális...

Gardete, Dinis Correia; Santos, Luís Picado; Capitão, Silvino

A necessidade de métodos de formulação de misturas betuminosas mais eficazes, que permitissem colmatar as lacunas dos métodos empíricos, como o método de Marshall, levou à procura de novas soluções que dêem maior ênfase ao desempenho das misturas betuminosas. Como exemplo pode referir-se a adopção da metodologia SUPERPAVE nos Estados Unidos da América (EUA) ou o método de formulação utilizado em França. Na meto...


Volumetric design of bituminous mixtures – Portuguese experience

Gardete, Dinis; Santos, Luís Picado; Capitão, Silvino Dias; Pais, Jorge C.

In Portugal the Marshall method is used for bituminous mixtures design. However, methods based on empirical tests, such as the Marshall method or the Hveem method, are known to have major drawbacks. It is expected that the volumetric design of bituminous mixtures will replace these methods upgrading bituminous mixture design. In the volumetric design of bituminous mixtures specimens are prepared using the gyrat...


Laboratory tests to characterize the mastique of bituminous mixtures

Silva, Hugo Manuel Ribeiro Dias da; Pais, Jorge C.; Pereira, Paulo A. A.; Capitão, Silvino Dias

The bituminous mixtures are composed by more than one material (i.e. coarse and fine aggregates, filler and bitumen). The components are simultaneously present and contribute to the response of the mixture. Some studies have pointed out the mastic influence in the bituminous mixtures behaviour. The mastic is a mix of bitumen, filler and fine aggregates (maximum dimension of 2 mm) and represents the binder of th...


Deformabilidade, comportamento à fadiga e resistência à deformação permanente d...

Capitão, Silvino Dias; Santos, Luís Picado

As misturas betuminosas de alto módulo de deformabilidade (MBAM) para camadas de base de pavimentos têm sido utilizadas com sucesso, particularmente em França, ao longo de quase duas décadas. No entanto, a experiência da utilização de tais materiais em Portugal é reduzida. Por isso, estudaram-se MBAM produzidas com betume duro, e com uma mistura de agregados graníticos com uma dimensão máxima de 25 mm. O estudo...


Design and evaluation of the bearing capacity of high modulus asphalt concrete ...

Capitão, Silvino Dias; Pais, Jorge C.; Santos, Luís Picado

Pavement damage, induced by repeated passing of traffic coupled with climatic conditions, has a significant influence on the durability of roads. To improve the service life of pavements, innovative materials have to be used, with the aim of producing bituminous layers which could better resist distress phenomena, namely resistance to fatigue and to permanent deformation. Therefore, a project concerning the reh...


The reflective cracking in the pavement overlay design

Pais, Jorge C.; Pereira, Paulo A. A.; Capitão, Silvino Dias; Sousa, J.

This paper describes a new pavement overlay design method that takes into account the reflective cracking as the most predominant type of overlay distress. This phenomenon is characterized as the propagation of old cracks to the new pavement layer. The models proposed are based on a finite element model that closely approximates actual field phenomena based on measurements done on Arizona and Portugal. Test sec...


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