Encontrados 42 documentos, a visualizar página 1 de 5

Ordenado por Data

Essay on the Role of Teachers’ Questioning in Inquiry-Based Mathematics Teaching

Menezes, Luís; Instituto Politécnico de Viseu; Guerreiro, António; Universidade do Algarve; Martinho, Maria Helena; Universidade do Minho

This paper is an essay on the role of the mathematics teacher’s questioning in inquiry-based teaching. Questions are important communication tools that are used by the teacher for various purposes and underpin different visions of what it means to teach mathematics. Inquiry-based mathematics teaching has achieved relevance as a powerful alternative to direct teaching, which is inefficient in complying with...

Data: 2014   |   Origem: Sisyphus - Journal of Education

Atas do XXV Seminário de Investigação em Educação Matemáticas.

Martinho, Maria Helena; Tomás Ferreira, Rosa; Boavida, Ana Maria; Menezes, Luís

Este livro contém os textos das conferências plenárias e das comunicações orais, após revisão por pares.


Atas do XXV Seminário de Investigação em Educação Matemática

Martinho, Maria Helena, ed. lit.; Ferreira, Rosa Antónia Tomás , ed. lit.; Boavida, Ana Maria, ed. lit.; Menezes, Luís, ed. lit.


Essay on the role of teachers’ questioning in inquiry-based mathematics teaching

Menezes, Luís; Guerreiro, António; Martinho, Maria Helena; Tomás Ferreira, Rosa

This paper is an essay on the role of the mathematics teacher’s questioning in in¬quiry-based teaching. Questions are important communication tools that are used by the teacher for various purposes and underpin different visions of what it means to teach mathematics. Inquiry-based mathematics teaching has achieved relevance as a powerful alternative to direct teaching, which is inefficient in complying with cur...


THE ROLE OF DIDACTICAL KNOWLEDGE IN SEIZING TEACHABLE MOMENTS

Tomás Ferreira, Rosa; Martinho, Maria Helena; Menezes, Luís

Drawing on a short analysis of a classroom episode, we reflect on the teacher’s actions and their relationship to his/her didactical knowledge, namely in its dimensions of knowledge of mathematics and knowledge of instructional processes. Focusing on these dimensions, we discuss the answers of some future and practicing teachers to a written assignment based on that episode. Anchored in the notion of didactical...


Essay on the role of teachers’ questioning in inquiry-based mathematics teaching

Menezes, Luís; Guerreiro, António; Martinho, Maria Helena; Ferreira, Rosa Antónia Tomás

This paper is an essay on the role of the mathematics teacher’s questioning in inquiry- based teaching. Questions are important communication tools that are used by the teacher for various purposes and underpin different visions of what it means to teach mathematics. Inquiry-based mathematics teaching has achieved relevance as a powerful alternative to direct teaching, which is inefficient in complying with cur...


Atas do XXIV Seminário de Investigação em Educação Matemática

Fernandes, José António, org.; Martinho, Maria Helena, org.; Tinoco, Joana Margarida, org.; Viseu, Floriano, org.


Atas do III Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola

Fernandes, José António, org.; Floriano, Viseu, org.; Martinho, Maria Helena, org.; Correia, Paulo Ferreira, org.


As aulas de matemática com alunos com deficiência auditiva : perspetivas de uma...

Tinoco, Joana Margarida; Martinho, Maria Helena; Santos, Anabela Cruz dos

O abraçar da inclusão colocou vários alunos, que até então se encontravam, na sua maioria, em instituições próprias, na escola regular. Criaram-se escolas de referência para determinadas necessidades educativas especiais (NEE) e tentou-se proporcionar condições para a existência de uma igualdade de oportunidades plena. Com este artigo, pretende-se fazer uma reflexão sobre as perspetivas que uma professora de m...


Comunicação matemática em contexto de sala de aula : o papel da professora de u...

Seabra, Olga; Martinho, Maria Helena

A presente comunicação tem como objetivo mostrar a importância do papel do professor no desenvolvimento da comunicação numa aula de Matemática. Tendo a convicção de que o desenvolvimento desta capacidade é uma condição necessária ao bom desempenho dos alunos na disciplina, veremos de que forma esta se desenvolve, a partir da interação de uma professora com um grupo de alunos. A consciencialização da importância...


42 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento









Recurso











Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia