This paper presents the results of an investigation (funded by Foundation for Science and Technology: PTDC/CPECED/ 114318/2009) whose main objective was to describe, analyze and interpret teaching and assessment practices developed by teachers in different courses of Portuguese and Brazilian universities, in order to understand the relationship between such practices, student learning and their academic success...
A investigação tem evidenciado resultados que são de referência incontornável tais como: a) as práticas sistemáticas de avaliação formativa melhoram muito as aprendizagens de todos os alunos; b) os alunos que revelam mais dificuldades são os que mais beneficiam de tais práticas e c) os alunos que são submetidos regularmente a avaliações formativas obtêm melhores resultados em exames externos do que os alunos qu...
Studies of learning assessment in higher education are very important when you consider the high repetition and dropout rates of students in Portugal. Conceptualizing plans to change in the practices of teaching and assessment will be necessary to know in depth what teachers and students think and do in the areas of teaching and assessment. In recent years there has been an obvious interest in investigating top...
Research has revealed extremely significant results as: a) systematic practices of formative assessment improve the students’ learning; b) students with more difficulties have great benefits of these practices (Black & William, 1998). These results are relevant if we attend to high levels of failure and dropout of higher education students in Portugal. The study of representations of teachers and students about...
A investigação tem evidenciado resultados que são de referência incontornável tais como: a) as práticas sistemáticas de avaliação formativa melhoram muito as aprendizagens de todos os alunos; b) os alunos que revelam mais dificuldades são os que mais beneficiam de tais práticas e c) os alunos que são submetidos regularmente a avaliações formativas obtêm melhores resultados em exames externos do que os alunos qu...
Este texto pretende fazer uma apresentação do simpósio 3 – Números e Álgebra – em primeiro lugar através de um enquadramento teórico relativo aos conceitos e em segundo lugar introduzindo as comunicações aí constantes
Este texto pretende fazer uma apresentação do simpósio 3 – Números e Álgebra – em primeiro lugar através de um enquadramento teórico relativo aos conceitos e em segundo lugar introduzindo as comunicações aí constantes
Esta apresentação enquadra-se no Projeto de Investigação “Avaliação, Ensino e Aprendizagens no Ensino Superior em Portugal e no Brasil: Realidades e Perspetivas” e tem como finalidade abordar e analisar questões relativas à aprendizagem dos estudantes e à prática docente no ensino superior, tendo em conta os debates e a investigação em curso nesta área.
The aim of this paper is to present the new and innovative mathematics curriculum for elementary levels that is being implemented in the Portuguese basic education system (students from 1st to 9th grade) through an overview of an ongoing study of implementation/experimentation of this curriculum. A specific mechanism was implemented in the field to provide scientific and pedagogical support to the development of t...
Esta apresentação enquadra-se no Projeto de Investigação Avaliação, Ensino e Aprendizagens no Ensino Superior em Portugal e no Brasil: Realidades e Perspetivas e tem como finalidade abordar e analisar questões relativas à aprendizagem dos estudantes e à prática docente no ensino superior, tendo em conta os debates e a investigação em curso nesta área.
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |