Encontrados 23 documentos, a visualizar página 1 de 3

Ordenado por Data

Scale of Professional Identity of Physical Education Teachers: Development and...

Moreira, José António Marques; Departamento de Educação e Ensino à Distância, Universidade Aberta, Porto

This paper reports the procedures to design a physical education teachers’ professional identity scale and its psychometric features. After reflecting on the construct and its operationalisation, we analyzed the procedures required for its design and validity of the construct (factorial analysis) and analyzed the internal consistency by calculating the Cronbach alpha coefficient. After carrying out a pre-test a...

Data: 2014   |   Origem: Revista Motricidade

COGNITIVE DEVELOPMENT, REASONING, AND ACHIEVEMENT IN COLLEGE STUDENTS

Martins, Emília da Conceição Figueiredo; Instituto Politécnico de Viseu, Portugal; Ferreira, Joaquim Armando Gomes; Universidade de Coimbra, Portugal

In recent years there has been a growing interest in the academic community about the influence of higher education on cognitive development of college students. In addition to the research interest presented to professionals who are interested in studying human development across the life span, in Europe the new challenges of the Bologna Agreement brings to the forefront questions related to the impact of high...

Data: 2013   |   Origem: Revista Portuguesa de Educação

Scaling the information processing demands of occupations

Haase, Richard F.; Jome, LaRae M.; Ferreira, Joaquim Armando; Santos, Eduardo J. R.; Connacher, Christopher C.; Sendrowitz, Kerrin

The purpose of this study was to provide additional validity evidence for a model of person–environment fit based on polychronicity, stimulus load, and information processing capacities. In this line of research the confluence of polychronicity and information processing (e.g., the ability of individuals to process stimuli from the environment along five dimensions of information load, interpersonal load, chang...


Percepções sobre o estatuto socioprofissional dos professores de educação físic...

Ferreira, António G.; Moreira, J. António; Ferreira, Joaquim Armando

Apesar de algumas honrosas iniciativas, o ensino da Educação Física em Portugal tardou em generalizar-se e em ser devidamente valorizado por outras pessoas que não os que a ele estavam ligados. Na verdade, a disciplina de Educação Física e os seus professores foram claramente considerados com um estatuto “periférico” em relação às outras disciplinas e aos outros professores, durante quase todo o século XX. Em f...


Percursos vocacionais e vivências académicas : o caso dos alunos maiores de 23 ...

Soares, Diana L.; Almeida, Leandro S.; Ferreira, Joaquim Armando G.

Este estudo pretende caracterizar os novos públicos que acedem ao Ensino Superior, mais concretamente os alunos maiores de 23 anos, bem como avaliar a sua transição e adaptação a este contexto, inferindo-se as variáveis que mediam estes processos. Para tal, numa primeira fase, procedeu-se à realização de entrevistas semi-estruturadas a oito alunos que frequentam a Universidade do Minho. Posteriormente, ausculta...


Scaling the Information Load of Occupations: Preliminary Findings of the Fit Be...

Haase, Richard F.; Ferreira, Joaquim Armando G. A.; Santos, Eduardo J. R.; Aguayo, Gina M.; Fallon, Melissa M.

Person—Environment (P-E) fit models provide a conceptually powerful way to think about career development, vocational choice, and occupational success. The work reported here focuses on yet another pair of P-E criteria: self-reported individual capacity for information processing (the ability to tolerate information overload from a variety of stimulus sources), and the corresponding demand characteristics for i...


Early predictors of career development: A 10-year follow-up study

Ferreira, Joaquim Armando; Santos, Eduardo J. R.; Fonseca, António C.; Haase, Richard F.

This paper presents empirical findings from a 10-year longitudinal study of the educational and occupational socialization of 445 participants who were about 7 years old when first tested, and about 17 years old at the fourth time of measurement. In addition to collecting psychological measurements from the participants, behavioral reports were collected from significant others, specifically parents and teacher...


Afecto parental y conducta de los hijos en situaciones de discusiones cotidianas

Ferreiro, Maria Lydia Platas; Santos, Eduardo J. R.; Ferreira, Joaquim Armando

En este trabajo se afronta la problemática de la conflitualidad familiar (pareja) y de sus efectos acerca del comportamiento de los niños (hijos), bien como su respectivo desarrollo emocional. Los datos de esta pesquisa contrarían las ideas del sentido común, acerca esta temática, y postula que los conflictos diarios surgen como realidades que, si abordadas en una perspectiva construtivista, pueden revelar-se e...


Questionário de Vivências Académicas : versão integral (QVA) e versão reduzida ...

Soares, Ana Paula; Almeida, Leandro S.; Ferreira, Joaquim Armando G.


Transição e adaptação à universidade : apresentação de alguns instrumentos de m...

Almeida, Leandro S.; Soares, Ana Paula; Ferreira, Joaquim Armando G.; Tavares, José

Nos últimos anos os estudos sobre os processos de transição, adaptação, sucesso e desenvolvimento humanos de jovens inseridos em instituições do Ensino Superior portuguesas, têm assumido uma importância crescente entre os investigadores nacionais. Neste contexto, tem-se assistido a um esforço de construção, validação e/ou adaptação de instrumentos de avaliação psicológica que torne possível o desenvolvimento de...


23 Resultados

Texto Pesquisado

Refinar resultados

Autor











Data











Tipo de Documento





Recurso







Assunto















    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia