This research aimed to understand how students at different terms of a Biological Sciences course deal with the themes of evolution and the origin of life. The research instrument was a questionnaire developed within the European project BIOHEAD-CITIZEN applied in several countries aiming at analysing the views of students and teachers about health, environment and evolution. For this study only evolution quest...
In this paper we describe the stages of a quantitative questionnaire development that allows the investigation of conceptions about bioethical values inherent to the scientific activity. This questionnaire was statistically and semantically validated and developed according to the Likert scale. The relevance of this instrument is given by the fact that, unlike what happens in European countries, quantitative re...
Teachers’ conceptions about human evolution have been a matter of intense research by Quessada and Clément (2010) in the context of the European BIOHEAD-CITIZEN project. Having in mind the socio-cultural links between Portugal and Brazil, in the present paper we extended the BIOHEAD-CITIZEN study to Brazilian teachers and compared with the equivalent Portuguese sample. The BIOHEAD-CITIZEN questionnaire was appl...
This paper aims at assessing the evolutionist and creationist conceptions of Brazilian teachers. The work was developed within the framework of the European project BIOHEAD-CITIZEN, which takes into account that scientific knowledge and teachers’ attitudes and values can influence the teaching practices. The large questionnaire BIOHEAD-CITIZEN, which was constructed to be applied in 19 countries in Europe, Afri...
O ensino de ciência baseado nas relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) tem como um de seus objetivos formar cidadãos capazes de avaliar e tomar decisões acerca dos impactos dos avanços científicos na sociedade e no ambiente. A compreensão das relações entre CTSA possibilita uma visão de ciência como uma construção humana, portanto falível, mutável e não neutra. Neste estudo apresentamos...
The identification of teachers’ conceptions about evolution is important because it enables understanding, for example, how they cope with issues related to the creationism versus evolution conflict inside the classroom. This work was developed within the framework of the European project BIOHEAD-CITIZEN, which considers that scientific knowledge and teachers’ attitudes and values can influence teaching practic...
La enseñanza de las ciencias basada en relaciones entre ciencia, tecnología, sociedad y ambiente (CTSA) tiene como uno de sus objetivos, formar ciudadanos capaces de evaluar y tomar decisiones sobre los impactos de los avances científicos en la sociedad y en el ambiente. La comprensión de las relaciones entre CTSA posibilita una visión de ciencia como construcción humana, por tanto, falible, mutable y no neutra...
A Educação para a saúde em meio escolar tem vindo a ser implementada através de uma diversidade de estratégias, dependendo do conceito de saúde e de educação para a saúde. Neste estudo analisamos e comparamos as concepções dos professores e futuros professores de 15 países sobre a saúde, a educação para a saúde, a sexualidade e a educação para a sexualidade. Os países envolvidos neste estudo diferem geográfica ...
O presente estudo tem por objetivo analisar as concepções que grupos de professores do interior do Estado de São Paulo – Brasil tem sobre o tema evolução, em particular as suas concepções evolucionistas e criacionistas. A coleta de dados foi feita tendo como base um questionário elaborado no âmbito do projeto europeu de investigação Biohead-Citizen (Educação em Biologia, Saúde e Ambiente para uma melhor Cidadan...
Financiadores do RCAAP | |||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |