Author(s):
Boto, Ana Paula Cabrita Natal de Brito
Date: 2011
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/3537
Origin: Repositório da UTL
Subject(s): Espaço público; Avaliação do desempenho docente; Opinion makers; Conflitos sociais; Discurso; Media; Public sphere; Teacher performance assessment; Opinion makers; Social conflicts; Speech; Media
Description
Dissertação de Mestrado em Administração Pública Neste trabalho procurámos conhecer a forma como o novo modelo de avaliação foi analisado no
espaço público durante o primeiro ciclo da sua implementação (2007-2009). Efectuámos previamente
uma revisão da literatura sobre o espaço público, o papel dos meios de comunicação na formação da
opinião pública e nos processos de construção das políticas públicas. Considerámos como objecto de
estudo o discurso levado a cabo por um grupo de fazedores de opinião, designados de um modo
geral por opinion makers e propusemo-nos: (a) analisar os discursos que foram produzidos,
mobilizados e se cruzaram na voz daqueles agentes em torno do novo modelo de avaliação; (b)
perceber até que ponto os posicionamentos adoptados traduziram os campos de filiação institucional
e profissional e os respectivos interesses. Examinámos o que foi dito, quem disse, porque disse,
como disse e quando disse.
Recorrendo a uma metodologia qualitativa analisámos o discurso publicado em dois jornais de
referência, Público e Expresso. Tomámos a unidade de informação para recorte do discurso, a qual
foi classificada quanto ao tema enquadrador, categoria de conteúdo, data, autor e
tonalidade/intensidade. Utilizámos índices de visibilidade, parcialidade, orientação e tendência.
Fizemos um estudo do discurso por grupo profissional.
Encontrámos uma opinião predominantemente negativa. A estratégia foi revelada num discurso com
um sentido claramente social e político, como forma de relacionar as políticas e as práticas de
negociação do XVII Governo com políticas educativas centralizadoras e formas autoritárias de
governação.
Ao novo modelo de avaliação foi atribuído um conjunto variado de características negativas. Na
sequência, algumas recomendações apontaram no sentido da sua alteração, mas outras
consideraram posições mais extremadas. O consenso verificou-se quanto à necessidade de avaliar
desempenhos, mas com base num modelo diferente. The new model of teacher performance assessment was the target of heavy criticism, which included
two large demonstrations of teachers, strikes, boycotts, and other less conventional forms of
expressing disagreement. The media gave this issue visibility and importance, keeping the subject on
the agenda for about two years.
In this essay, we tried to get to know the way the new model of teacher performance assessment was
analyzed in the public sphere during its first cycle of implementation (2007-2009). We started by
conducting a literature review on public sphere and the role of the media in the shaping of public
opinion and in the public policy-making processes. We have considered as object of study the speech
delivered by a group of opinion makers, being our purpose: (a) to find the speeches that were built,
deployed and crossed in the voice of the agents around the new model of teacher performance
assessment (b) to realize the extent to which the adopted positions translate the fields of institutional
and professional affiliation and their interests. We looked at what was said, who said it, why he said it,
how he said and when.
Using a qualitative methodology we analyzed the discourse, around the new model of teacher
performance assessment, published in two reference newspapers, Público and Expresso. We took the
information unit to typify the speech, which was classified taking into account the framed issue,
content category, date, author, and evaluative tone / intensity. We used indexes of visibility, bias orientation, and tendency. We made a study of discourse according to professional group.
We found a predominantly negative opinion. The strategy was unveiled in a speech with a clear social
and political intention, as a way of linking the policies and bargaining practices of this government,
with centralized educational policies and authoritarian forms of governance.
The new model of teacher performance assessment was assigned a various set of negative
characteristics. In the aftermath, some recommendations pointed towards its changes, but others
considered more extreme positions. The consensus was found regarding the need to assess performances but, on a different model