Detalhes do Documento

Automotive engine/chassis control and development systems: quick state-of-the-a...

Autor(es): Pedro Kulzer cv logo 1 ; Bernardo Cunha cv logo 2

Data: 2013

Origem: Electrónica e Telecomunicações

Assunto(s): automotive engine; chassis system; control tools; automotive engine; chassis system; control tools


Descrição
This paper starts by identifying the automotive engine/chassis system, which is the target of the state-of-the-art development and control tools presented right after. The underlying need for easy-handling mechanisms to harness the overwhelming and ever-growing range ofprogramming and operational details of the corresponding electronic control units (ECUs), is addressed. This complexity is mainly caused by the highly opaque path between the user-interface and the hardware platform. Finally, some considerations on enhancements are made, which potentially provide significant changes in the way automotive systems are programmed, prototyped, simulated, debugged and verified.At the end, some elucidative details of an ongoing "clean-slate approach" project are disclosed. It is shown that by shortening the path between interface and hardware, interesting possibilities arise, such as "Live-prototyping", which is a sort of 100% Interactive Programming. The paper [1] is an excellent introductory reading to better understandthe herein presented worries and considerations. O presente artigo é iniciado com a identificação do sistema automóvel motor/chassis, alvo do estado-da-arte dasferramentas de desenvolvimento e controlo apresentadas logo de seguida. Aqui mostra-se a necessidade inerente demecanismos easy-handling que permitam conseguir-se darconta da gama sempre crescente de detalhes programáticos e operacionais das respectivas centralinas (ECUs). Estacomplexidade surge, em grande parte, devido à elevadaopacidade do caminho entre a interface do utilizador e aplataforma de hardware. Finalmente, são feitas algumasconsiderações sobre melhoramentos que potencialmentealteram significativamente o modo de programar, prototipar,simular, depurar e verificar sistemas automóveis. No final são ainda apresentados alguns detalhes elucidativos destasmelhorias, a partir dum projecto a decorrer e baseado num"clean-slate approach". É mostrado que encurtandodrasticamente o caminho entre interface e hardware, surgempossibilidades interessantes como o "Live-Prototype" que seresume a uma espécie de Programação 100% Interactiva. Opaper [1] é uma excelente introdução para se compreendermelhor as preocupações aqui apresentadas.
Tipo de Documento Artigo
Idioma Inglês
Editor(es) ;
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo


    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia