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Machine Learning of European Portuguese Grapheme-To-Phone Conversion using a Ri...

Autor(es): António Teixeira cv logo 1 ; Catarina Oliveira cv logo 2 ; Lurdes Castro Moutinho cv logo 3

Data: 2013

Origem: Electrónica e Telecomunicações

Assunto(s): Grapheme-to-Phone; Portuguese; Machine Learning; MBL; TBL; Syllable; Grapheme-to-Phone; Portuguese; Machine Learning; MBL; TBL; Syllable


Descrição
In this study evaluation of two self-learning methods (MBL and TBL) on European Portuguese grapheme-tophone conversion is presented. Combinations (parallel andcascade) of the two systems were also tested. The usefulness of using syllable related information in machine learning approaches is also investigated. Systems with good performance were obtained both using a single self-learning method and combinations. Best performance was obtained with MBL and the parallel combination. The use of syllable information contributes to a better performance in all systems tested, being the effect significant statistically. Our best machine based systems present Word Error Rate and Mean Normalized Levenshtein Distance similar to those recently obtained for German when using similar features. Neste trabalho, são testados dois métodos de aprendizagem automática (MBL e TBL), bem como combinações destes métodos (em paralelo e em cascata), aplicados à tarefa de conversão grafema-fone do Português Europeu. É ainda investigado o interesse em utilizar informação silábica neste tipo de abordagem automática. Os melhores resultados são alcançados com o MBL e uma combinação dos dois métodosem paralelo. Em todos os sistemas testados, a inclusão de informação relativa à sílaba contribui para uma melhoria do desempenho, sendo a diferença estatisticamente significativa.Os sistemas com desempenhos mais elevados apresentam uma taxa de erro e uma Distância de Levenshtein similar à recentemente obtida para o Alemão, usando os mesmos modelos de treino.Palavras chave – Conversão Grafema-Fone, Português, Aprendizagem Automática, MBL, TBL, Sílaba.
Tipo de Documento Artigo
Idioma Inglês
Editor(es) ;
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