Document details

Avaliação da Experiência de Teleformação do Projecto ESTIA

Author(s): Liliana Sousa cv logo 1 ; Margarida Cerqueira cv logo 2

Date: 2012

Origin: Electrónica e Telecomunicações

Subject(s): ; ESTIA; teleformação; pessoas com deficiência; necessidades especiais


Description
The present paper is intended to present both theprocess and assessment of a distance training, which wasdeveloped inside the ESTIA project. With this project it wasintended to offer people suffering from cerebral palsy accessto the new information technologies and thus make themparticipate actively in the community.The evaluation process was intended to focus on criticalanalysis and process reorientation as well as identify someeffects, which had not previously been anticipated. It was putinto practice mainly through interviews, document analysis,critical incidents registration and informal notes. It followedthe distance training process all through the experience,which allowed to overview the training development andanalyse its adjustments to needs.The main result to emphasise is that distance training is arestrictive process itself; a mixed system (distance andpresential working together) seems to be a better one. O artigo pretende apresentar o processo e osresultados da avaliação da experiência de teleformaçãodesenvolvida no âmbito do projecto ESTIA. Este projectopretendia proporcionar a sujeitos com paralisia cerebral oacesso às novas tecnologias da informação e, desta forma,dinamizar a sua participação activa na sociedade.O processo de avaliação pretendeu favorecer a análisecrítica e reorientação do processo, assim como, identificarefeitos não previstos. Realizou-se, essencialmente, através de entrevistas, análise documental, registo de incidentes críticos e notas de campo. Acompanhou toda a experiência de teleformação, permitindo analisar como a formação evoluía e se ajustava às necessidades.Como resultados principais destaca-se que a teleformaçãosó por si é limitativa, pelo que convém organizar um regimemisto, em que a teleformação conviva com o regimepresencial.
Document Type Article
Language Portuguese
Editor(s) ;
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo

Related documents



    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento EU