Detalhes do Documento

Gonçalo M. Tavares: o despojamento da razão como interrogação da impossibilidade

Autor(es): Maria Madalena Marcos Carlos Teixeira da Silva cv logo 1

Data: 2012

Origem: Carnets, Revista Electrónica de Estudos Franceses


Descrição
One of the most particular features of O Senhor Valéry, from Gonçalo M. Tavares, is the originality of its creative processes, along the line of the homage trend underlying the architecture of “The neighbourhood”. Investing on the centrality of a unique main character, the author builds fictional spaces where he recreates the main features of the summoned authors, with surprisingly meaningful results. This study aims at analysing the innovative way in which the author puts together a logic reduced to its core and close to children’s reasoning, which Rachel Caiano’s illustrations, with their minimalist and primitive traits, underline. The absurd is present all throughout the work and is centred on the utmost extravagance of the character, who perceives and defines his world trough an egocentric geometry and geography, projected on the text’s own structure, layout and illustrations. Keywords: Gonçalo M. Tavares, Valéry, reason, absurd, representation One of the most particular features of O Senhor Valéry, from Gonçalo M. Tavares, is the originality of its creative processes, along the line of the homage trend underlying the architecture of “The neighbourhood”. Investing on the centrality of a unique main character, the author builds fictional spaces where he recreates the main features of the summoned authors, with surprisingly meaningful results. This study aims at analysing the innovative way in which the author puts together a logic reduced to its core and close to children’s reasoning, which Rachel Caiano’s illustrations, with their minimalist and primitive traits, underline. The absurd is present all throughout the work and is centred on the utmost extravagance of the character, who perceives and defines his world trough an egocentric geometry and geography, projected on the text’s own structure, layout and illustrations. Keywords: Gonçalo M. Tavares, Valéry, reason, absurd, representation A obra de Gonçalo M. Tavares O Senhor Valéry destaca-se pela originalidade de processos criadores, seguindo a linha de homenagem proposta pela ‘arquitectura de “O bairro”. Apostando na centralidade de um protagonista singular, o autor constrói espaços ficcionais onde recria traços essenciais dos autores evocados, com resultados inesperadamente significativos. Este estudo pretende analisar a forma inovadora como é construída uma lógica reduzida ao essencial, próxima do raciocínio infantil, que é, aliás, assinalado também pelo traço minimalista e ‘primitivo’ das ilustrações de Rachel Caiano. O absurdo que percorre a obra centra-se na extrema extravagância do protagonista, que perspectiva e define o seu mundo através de uma geometria e de uma geografia egocêntricas, projectadas na própria estrutura e disposição do texto e das ilustrações. Palavras-chave: Gonçalo M. Tavares, Valéry, razão, absurdo, representação
Tipo de Documento Artigo
Idioma Português
Editor(es) ; ;
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo

Documentos Relacionados

Não existem documentos relacionados.


    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia