Autor(es):
Matos, José C.
Data: 2013
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/1822/25307
Origem: RepositóriUM - Universidade do Minho
Descrição
Tese de doutoramento em Engenharia Civil The quantity of civil engineering infrastructures increased in a substantial manner within the
last few decades. As a result of this, countries become responsible for an enormous set of
infrastructures to be maintained during its whole life. However, and according to OECD
(Organization for Economic Co-operation and Development), the dispended budget in this
field is still lower than the recommended one.
Accordingly, it becomes necessary to develop advanced tools that, with the support of data
from diverse observation systems, would permit to obtain a real image of the analysed
structure. This way, some researchers produced, in the last few years, different structural
assessment frameworks. While some introduced the model identification techniques, others
presented the probabilistic assessment algorithms with Bayesian inference updating.
Within this thesis an advanced probabilistic assessment algorithm, that comprises both these
techniques of model identification and Bayesian inference, is developed. A two-step updating
procedure is then established. The developed algorithm is combined with commercial
nonlinear structural analysis software (ATENA®). This will allow the structure evaluation both
in service and failure region.
Additionally, it is intended to incorporate within this algorithm all different uncertainty sources
that coexist in a structural assessment procedure. Some of these sources are introduced
during the identification process, while others are incorporated during the probabilistic
analysis. The final purpose is to obtain a reliability index, based in the comparison between
loading and resistance curves, which provides a real measure of structural safety.
The developed algorithm is, posteriorly, validated with different sets of laboratory tested
structures which were loaded up to failure. These sets include both reinforced concrete and
composite beams. Furthermore it is tested on a composite bridge submitted to a load test
(Sousa River Bridge). Obtained results permit, in some situations, to identify an additional
structural capacity which was not known at beginning. O número de infraestruturas cresceu substancialmente nas últimas décadas, fruto de um
crescimento económico desmedido. Como resultado deste fenómeno, os países ficaram
detentores de um vasto parque de infraestruturas, a manter durante o seu ciclo de vida.
Contudo, e de acordo com a OCDE (Organização para a Cooperação e Desenvolvimento
Económico), o valor despendido nesta matéria encontra-se, ainda, muito aquém do
recomendado.
Desta forma foi necessário desenvolver ferramentas que, com o apoio dos dados
provenientes dos diversos sistemas de observação, permitissem a obtenção de uma
imagem real da estrutura em análise. Neste sentido, vários investigadores desenvolveram,
nos últimos anos, diversos algoritmos de avaliação estrutural. Alguns incidiram sobre
técnicas de identificação, enquanto outros focaram as análises probabilísticas com
atualização inferencial.
Nesta tese, desenvolveu-se uma ferramenta de avaliação probabilística da segurança das
estruturas que combina ambas as técnicas de identificação e inferência Bayesiana. Esta
ferramenta é, posteriormente, implementada num programa comercial de análise não linear
de estruturas (ATENA®), possibilitando, deste modo, a sua avaliação quer em serviço quer
em rotura.
Em paralelo, pretende-se, com este algoritmo, a incorporação das diferentes fontes de
incerteza existentes num processo de avaliação estrutural. Enquanto algumas são
introduzidas durante o processo de identificação estrutural, outras são incorporadas durante
a própria análise probabilística. O objetivo final será a obtenção de um índice de fiabilidade,
baseado numa comparação entre curvas de resistência e de carga, que forneça uma
informação fidedigna da segurança estrutural.
O algoritmo é, posteriormente, validado através de uma aplicação a um conjunto de
estruturas ensaiadas até à rotura em laboratório. Este conjunto incorpora vigas em betão
armado e mistas aço-betão. Seguidamente, será testado com uma ponte mista aço-betão
submetida a um ensaio de carga (Ponte sobre Rio Sousa). Os resultados obtidos permitem,
em algumas situações, a identificação de uma capacidade estrutural adicional não prevista
em projeto.