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Teachers’ beliefs, teachers’ goals and teachers’ classroom management : a study...

Author(s): Lopes, João A. cv logo 1 ; Santos, Miguel cv logo 2

Date: 2013

Persistent ID: http://hdl.handle.net/1822/24179

Origin: RepositóriUM - Universidade do Minho

Subject(s): teachers’ beliefs; instruction; classroom management; classroom disruption; teaching styles; crenças dos professores; instrução; gestão de sala de aula; perturbação da aula; estilos de ensino


Description
Teachers’ beliefs and teachers’ practices tend to fit together. However exceptions seem to be significant. This study, carried out with primary teachers (N = 279), explores the relation of teachers’ classroom management beliefs to teachers’ classroom goals and teachers’ practices. A cluster analysis identified three distinct teaching beliefs’ profiles: teacher-centered, student-centered and ambivalent/inconsistent. Clusters somehow overlap in the teaching goals they most value but some striking differences are also apparent. Classroom reported practices clearly differentiate clusters. Somehow surprisingly almost a quarter of participants are ambivalent/inconsistent. For these teachers the mismatch between teaching beliefs, teaching goals and classroom practices seems to elicit some puzzling behaviors (e. g. “humiliating students in classroom that show inappropriate behaviors”) that deserve further research. As crenças e práticas dos professores tendem a ser congruentes. Contudo, existem excepções significativas. Este estudo, realizado com professores do ensino primário, explora a relação entre crenças dos professores acerca da gestão de sala de aula e objectivos e práticas dos professores em sala de aula. Uma análise de clusters permitiu-nos identificar três perfis distintos de ensino: centrado no professor, centrado no aluno e ambivalente/inconsistente_ Verifica-se alguma sobreposição nos objectivos de ensino mais valorizados por cada um dos grupos mas existem igualmente diferenças marcantes, sendo surpreendente que quase um quarto dos participantes seja ambivalente/inconsistente. Este desencontro entre crenças de ensino, objectivos de ensino e práticas de sala de aula parece elicitar alguns comportamentos perturbantes nos nossos participantes (e. g. «humilhar os alunos que se comportam mal na sala de aula››) que merecem ser mais extensivamente investigados.
Document Type Article
Language English
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