Author(s):
Vieira, Inês Sofia Silva, 1989-
Date: 2012
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10451/7563
Origin: Repositório da Universidade de Lisboa
Subject(s): Bulbo olfactório; Neurogénese; Morfologia; Neurociências; Teses de mestrado - 2012
Description
Tese de mestrado, Neurociências, Faculdade de Medicina, Universidade de Lisboa, 2012 The Olfactory Bulb (OB) is the first relay of the main olfactory system. In the OB, newborn neurons coming from the subventricular zone differentiate into interneurons and integrate mainly in the granule cell layer. Bulbar neurogenesis is an activity dependent process that is modulated by odors. Notably, odor learning in a critical time window is able to increase neurogenesis in the OB, but whether odor exposure or learning per se shape neurogenesis is not clearly understood. To clarify this question, we tested the effect on adult neurogenesis of olfactory associative learning versus auditory associative learning (i.e. a different sensory modality) versus passive exposure to odorants versus control animals. Using these four experimental contexts of sensory stimulation, we then investigated the consequences on the number and the cell morphology of a cohort of newborn cells labelled with BrdU and GFP. Using BrdU, no difference was observed between conditions whereas using GFP, the olfactory learning condition had a significant increase in the number of cells when compared with auditory learning. Modest increase in cell survival was also observed after odor exposure and auditory learning. Morphological analysis revealed a reduced main dendrite length after odor learning. This study suggests that olfactory exposure and the process of learning per se cooperate to boost the survival and the integration of newborn neurons into the OB. O Bulbo Olfactivo (BO) é o primeiro transmissor de informação do sistema olfactivo principal. No BO, os novos neurónios provenientes da zona subventricular diferenciam-se em interneurónios e são integrados principalmente na camada de células granulares. A neurogénese bulbar é um processo dependente de actividade e é modulado pela presença de odores. A aprendizagem de odores num período de tempo crítico é responsável por aumentar a neurogénese no BO, contudo, ainda está por clarificar de que forma a exposição a odores ou o processo de aprendizagem por si modula a neurogénese. Assim, foram testados os efeitos da aprendizagem associativa olfactiva versus da aprendizagem associative auditiva (i.e., de uma modalidade sensorial diferente) versus da exposição passiva a odores versus grupo controlo na neurogénese do adulto. Partindo destes quatro contextos experimentais de estimulação sensorial, foram investigadas as consequências no número e na morfologia celular de uma coorte de novos neurónios marcados com BrdU e GFP. Com BrdU, não foram observadas diferenças entre as condições enquanto que utilizando GFP, o grupo de aprendizagem olfactiva mostrou um aumento significativo no número de novos neurónios comparativamente ao grupo de aprendizagem auditiva. Um ligeiro aumento na sobrevivência celular foi observado após exposição passiva a odores ou a aprendizagem auditiva. A análise morfológica demonstrou que no grupo de aprendizagem olfactiva, o comprimento da dendrite principal é menor. Este estudo sugere que a exposição a odores e o processo de aprendizagem por si cooperam para aumentar a sobrevivência e a integração de novos neurónios no BO.
Document Type
Master Thesis
Language
English
Advisor(s)
Sebastião,Ana Maria,1958-; Lledo,Pierre-Marie; Gheusi,Gilles