Detalhes do Documento

O diário gráfico como estratégia de desenvolvimento das competências de desenho

Autor(es): Ramos, Filipa de Burgo de Lima, 1986- cv logo 1

Data: 2012

Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10451/7221

Origem: Repositório da Universidade de Lisboa

Assunto(s): Artes visuais; Desenvolvimento das competências; Desenho; Criatividade


Descrição
A tese é acompanhada por um CD contendo anexo, não disponível em Open Acess, consultável na Biblioteca da FBAUL Relatório de prática de ensino supervisionada Tese de mestrado, Ensino de Artes Visuais, Universidade de Lisboa, 2012 This Supervised Teaching Practice report is made up of the systematization of the pedagogic project developed with 12th grade students, of the General Visual Arts Course, in the Drawing A subject. The students, with ages ranging from 17 to 18, showed a slow work pace in the proposed exercises and immaturity in observation and representation. The intervention aimed to improve their skills of observation and representation, through the mediation of various exercises and experimenting with different expressive techniques using the Sketchbook. This project sought to further motivate students toward a regular practice of drawing and discovery of their graphic expression. The project had a total of 16 weekly sessions of 90 and 135 minutes each, and included a wide range of themed classes, three field trips, a masterclass, a workshop, and a final exhibition. For a conscious and informed practice, we resorted to the theories of cognitive and psychosocial development of adolescents, to the streamlining techniques of creative thinking, to a varied range of experiences and techniques – among other strategies – to promote a fertile teaching activity, focused on student development
Tipo de Documento Dissertação de Mestrado
Idioma Português
Orientador(es) Mendes, Ana Bela, 1953-
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo

Documentos Relacionados



    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento União Europeia