Author(s):
Filipe, José Júlio dos Santos, 1970-
Date: 2011
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10451/6271
Origin: Repositório da Universidade de Lisboa
Subject(s): Formação de adultos - Portugal; Competências no ensino; Reconhecimento de competências; Trabalhos de Projecto de mestrado - 2011
Description
Trabalho de Projecto de mestrado, Ciências da Educação (Formação de Adultos), Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, 2011 O presente trabalho de projecto insere-se no campo da Educação de Adultos,
no âmbito dos processos de reconhecimento, validação e certificação de
competências (RVCC) e visa a promoção de um processo de autoformação, onde se
inscrevem a reflexão e análise de um percurso profissional, a apropriação de
elementos teóricos e a abordagem a um instrumento de trabalho - o referencial de
competências-chave para a Educação e Formação de Adultos- Nível Secundário, na
área de Sociedade, Tecnologia e Ciência.
A reflexão sobre as práticas e metodologias usadas, enquanto formador do
Centro Novas Oportunidades da Escola Secundária de Mafra, carece de
posicionamento e sustenta-se num enquadramento teórico fundamentado, que aborda
uma perspectiva evolutiva da educação de adultos e procura clarificar conceitos neste
campo, em particular com o processo de reconhecimento, validação e certificação de
competências.
A narrativa autobiográfica resulta de uma actividade investigativa e reflexiva,
traduzindo os momentos-chave da minha experiência profissional, identificando-me
com autores de referência no campo da educação de adultos e está descrita com o
inevitável distanciamento de quem procura melhorar as suas práticas profissionais.
O trabalho empírico tem como objectivo central analisar e reflectir sobre a
adequação e pertinência do referencial de competências-chave, um instrumento de
trabalho fundamental para as equipas que trabalham nos Centros Novas
Oportunidades e que se inscreve nas recomendações comunitárias em matéria de
valorização e validação das aprendizagens que resultaram de contextos ou
modalidades de educação formal, não formal e informal, numa perspectiva de
aprendizagem ao longo da vida. Pretende-se aflorar dificuldades do formador e dos
candidatos, na apropriação do referencial, numa área específica, e enumerar algumas
fragilidades e incoerências detectadas, assim como perceber da sua adequação e
pertinência. The present work project is set within the broad field of Adult Education, and is
more specifically connected to the development of a framework for the Recognition,
Validation and Certification of Competencies/Skills (RVCC) in adult learners. The
project aims at promoting processes of self-development within the individual, relying
on and encompassing the reflections and analysis of one‟s professional route, the
appropriation of theoretical elements, and also the exploration of a specific working tool
- the System of Reference for Key Skills in Adult Education and Training - Secondary
Level, in the area of Society, Science and Technology.
The reflection on the practices and methodologies used by me as an instructor
working for the New Opportunities Center at Mafra‟s Secondary School needs
positioning, and is underpinned by a supported theoretical framework, which addresses
an evolutionary perspective of adult education, and seeks to clarify concepts in this
field, in particular connected to the process of Recognition, Validation and Certification
of Competencies/Skills.
This autobiographical narrative is the result of an investigative and reflective
activity and stance that draws bothly upon key moments of my professional experience
and upon my own self-identification with the authors of reference in the field of adult
education. Such reflective narrative is described with the inevitable distancing
characteristic of those looking to improve their professional practices.
The empirical work in this project has as its main purpose to analyze and reflect
on the adequacy and relevance of the System of Reference of Key Skills - an essential
working tool for teams working in the New Opportunities Centers. The System of
Reference responds and follows the community recommendations on the valuation and
validation of knowledge and skills which result from formal, non formal and informal
education contexts or settings, within a framework of lifelong learning. With this current
project I intend to bring out and tackle the difficulties that both adult learners
(candidates to the process of RVCC) and instructors feel, as well as to assess the
appropriatness of the standards set in the benchmark System of Reference for a
specific content area, by analyzing the relevance of the mandatory criteria/standards
chosen for the recognition, validation and certification of knowledge. This project further
aims at listing and exploring some of the weaknesses and inconsistencies detected,
their potential impact and amellioration strategies to be taken.