Author(s):
Peres, Sara Margarida Jorge
Date: 2011
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10071/4569
Origin: Repositório do ISCTE-IUL
Subject(s): Cultura colaborativa; Redes sociais; Web 2.0; Free and open source software; Collaborative culture; Social networking; Free and open source software
Description
Mestrado em Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação A partilha de conhecimento é uma das principais vantagens trazidas pela Internet e nessa tarefa, assumem especial importância os sítios de redes sociais, como Facebook, ou YouTube. Partindo de um serviço de redes sociais, Stroome, explorou-se a potencialidade da rede na criação de conteúdos (neste caso, vídeo) através da interação entre os seus membros. Traçando uma linha evolutiva que parte do movimento de Free and Open Source Software, até chegar à denominada Web 2.0, enquadrou-se a rede social em análise à luz dos conceitos de culturas «Read/Write» e «Read Only», propostos por Lawrence Lessig. Abordando as principais problemáticas associadas a este tipo de produção, como a questão dos direitos de propriedade intelectual, procurou-se compreender a motivação associada à participação dos membros da rede e o uso que estes fazem da produção cultural albergada pela comunidade Stroome. Sharing knowledge is one of the main advantages brought to us by the Internet. Facebook and YouTube, for instance, are some of the tools that allow such goal. In this dissertation, a specific social networking site, named Stroome, will be analyzed and the network potential in the content creation through the interaction established between its users will be explored. Drawing a timeline that starts with the Free and Open Source Software movement until the Web 2.0 phenomena, this specific social network will be described with the help of concepts such as «Read/Write» and «Read Only» cultures proposed by Lawrence Lessig. In the end, taking into account issues such as intellectual property rights, I tried to understand the motivation underneath the users‟ participation and the purpose of the contents they produce within the social networking site.