Autor(es):
Maria da Graça Pinto
; Isabel Martins
Data: 2010
Identificador Persistente: http://hdl.handle.net/10216/26340
Origem: Repositório Aberto da Universidade do Porto
Descrição
The Faculty of Arts of the University of Porto offers since 2006 a intensive summer course (30h) which
aims to recycle teachers of Portuguese as a foreign language (CAPPLE – Curso de Actualização de
Professores de Português Língua Estrangeira). As indicated by the title, the course covers a diversity
of subjects - from culture, didactics, history, language, linguistics, and literature, to a solid theoretical
basis, necessary for foreign language teachers. Indeed, from this point of view, foreign language
teaching is humanistic and educational in nature, not basing its model from the native speaker but on
formal and academic registers [1].This course is designed for different target groups: teachers of
Portuguese as a foreign language who wish to update their professional activity; native Portuguese
speakers who want training in the teaching of Portuguese as a foreign language / second language;
graduates who wish to direct their work to the teaching of Portuguese as a foreign language. Due to
external demands, even from Portuguese teachers around the country, and following the e-learning
policies of the University of Porto, the organizers of the course proposed a ICT edition of the abovementioned
course. It fits in the context of the mission of the University of Porto to "stimulate the
cohesion and the institutional spirit of the University of Porto, through the dynamics of the cooperation
between their agents and contribute for their projection to international and national level, promoting
the excellence of their activities"[2]. The 1st virtual edition of CAPPLE took place in 2010 (from 4th
January to 5th March), as a pilot training course involving 11 teachers and 15 students, most already
having some teaching experience in Portuguese as a foreign language. Of these 15 students, 9
successfully completed the course (3 ECTS), 5 received a certificate of attendance and one withdrew.
For each learning content module the teachers provided a set of support materials, such as resources,
activities and tasks to be performed by trainees. During the course the students were guided by the
teachers / tutors through the tools available on the platform (forum, messages and activities). All the
content modules had at least one activity that had to be performed by the trainee, since this course
ran under continuous assessment and integrated several elements that were rated on a qualitative
scale.
In this paper, we intend to provide a brief description of what is currently one of the main objectives of
University of Porto: the pedagogical and technical support, provided by the Unit for New Technologies
in Education (GATIUP), to teachers who want to deliver lifelong learning courses using e-learning/blearning
strategies. An example of an innovative e-learning course, with a diversity of contents,
strategies and monitoring of trainees, will be presented. We will explore the results and what needs to
be improved in future editions based on the identification of the strengths and weaknesses of this
course. A Faculdade de Letras da Universidade do Porto oferece desde 2006 um curso intensivo de verão (30h), que pretende reciclar os professores de Português como língua estrangeira (CAPPLE - Curso de Actualização de Professores de Português Língua Estrangeira). Como indica o título, o curso abrange uma diversidade de temas - desde cultura, didáctica, história, língua, linguística e literatura, com uma sólida base teórica, necessária para professores de língua estrangeira.
Este curso é dirigido a diferentes públicos: professores de Português como língua estrangeira que desejam actualizar a sua actividade profissional; falantes nativos de Português que querem formação no ensino do Português como língua estrangeira / língua segunda e os licenciados que desejam direccionar seu trabalho para o ensino do Português como língua estrangeira.
Devido às exigências externas, inclusivé de professores de Português distribuídos um pouco por todo o país, e seguindo as políticas de e-learning da Universidade do Porto, a organização do curso propôs uma edição em regime de e-learning.
Esta proposta vem de encontro à missão da Universidade do Porto para "estimular a coesão e o espírito institucional da Universidade do Porto, através da dinâmica da cooperação entre seus agentes e contribuir para a sua projecção a nível internacional e nacional, promovendo a excelência de suas actividades ".
A 1 ª edição on-line do CAPPLE teve lugar em 2010,e foi um curso de formação piloto, envolvendo 11 professores e 15 estudantes, a maioria já com alguma experiência no ensino de Português como língua estrangeira. Desses 15 estudantes, 9 concluíram com êxito o curso (3 ECTS), 5 receberam um certificado de participação e um desistiu.
Durante o curso os estudantes foram orientados pelos professores / tutores com recurso às ferramentas disponíveis na plataforma de e-learning (fórum, mensagens e actividades). Todos os módulos de conteúdo tiveram pelo menos uma actividade que deveria ser realizada pelos formandos, uma vez que este curso decorreu em avaliação contínua.
Neste artigo, pretendemos apresentar um exemplo de um curso de e-learning inovador, com uma diversidade de conteúdos, estratégias e acompanhamento dos formandos. Vamos explorar os resultados e os pontos a melhorar em futuras edições a partir da identificação dos pontos fortes e fracos do curso.