Document details

Aplicação de Método Multi-Critério para Avaliação Acústica de Bibliotecas Públicas

Author(s): António P. O. Carvalho cv logo 1 ; João F. O. Maganinho cv logo 2

Date: 2009

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10216/16061

Origin: Repositório Aberto da Universidade do Porto

Subject(s): Ciências Físicas; Física; Acústica


Description
The acoustic quality of libraries is presented through a multi-criterion algorithm. The criterion and its relative importance were gotten through a questionnaire to the libraries’ employees. The acoustic parameters used are: reverberation time, RASTI, sound absorption of the library entrance, sound isolation of the entrance to the reading room, weighted standardized level difference between the reading room and contiguous rooms, standardized sound level of the equipment noise, weighted standardized level difference of a façade and weighted standardized impact sound pressure level. The algorithm was tested on a sample of libraries in Portugal to obtain the Index of Acoustic Quality for Libraries. Apresenta-se neste trabalho a quantificação da qualidade acústica de bibliotecas através dum algoritmo baseado na metodologia multi-critério. Os critérios e a sua importância relativa foram determinados com apoio de questionário a funcionários de bibliotecas. Os critérios que integram o algoritmo são: tempo de reverberação, RASTI, absorção sonora da entrada, isolamento átrio/sala de leitura, índice de isolamento sonoro a ruídos aéreos, nível sonoro do ruído de equipamentos, índice de isolamento sonoro a ruídos aéreos padronizado com o exterior e L’nT,w. O algoritmo desenvolvido foi testado sob uma grande amostra de bibliotecas públicas obtendo-se assim um Índice de Qualidade Acústica das Bibliotecas (IQAB).
Document Type Conference Object
Language Portuguese
delicious logo  facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
degois logo
mendeley logo

Related documents



    Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência Programa Operacional da Sociedade do Conhecimento EU