Author(s):
Carvalho, Cátia Alexandra Fontes
Date: 2013
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10437/4041
Origin: ReCiL - Repositório Científico Lusófona
Subject(s): EDUCAÇÃO; EDUCAÇÃO ESPECIAL; LÍNGUA GESTUAL PORTUGUESA; EDUCATION; SPECIAL EDUCATION; PORTUGUESE SIGN LANGUAGE
Description
A presente pesquisa tem como Questão Central a avaliação da estrutura da
narrativa por um grupo de seis crianças surdas profundas utilizando a Língua Gestual Portuguesa (LGP).
Neste estudo questionou-se se se encontrariam diferenças na produção da
narrativa entre crianças que adquiriram a LGP precocemente e as que tiveram o primeiro
contato com a língua materna tardiamente.
Colocou-se a hipótese geral que a língua natural das crianças surdas portuguesas
é a LGP e as que tiveram um acesso precoce à sua língua apresentam um melhor
desempenho na narração de uma história.
Para verificar esta hipótese, foi aplicada uma prova que consistia no conto de uma
história, a partir de uma sequência de imagens, em LGP a todos as crianças desta
investigação.
Releva-se a importância de um precoce ambiente comunicativo para que a criança
surda adquira um desenvolvimento global semelhante aos seus pares ouvintes. Salienta-se ainda que a influência dos pais, dos educadores e dos professores é fundamental para que
a criança surda possa desenvolver a sua língua natural, a LGP e a aprendizagem da
segunda língua.
Os resultados obtidos confirmaram as hipóteses colocadas, ou seja, as crianças
que adquiriram precocemente a LGP apresentaram um maior desenvolvimento na estrutura
da narrativa. The present research aims as central question the evaluation of the narrative structure by a group of six deep deaf children using the Portuguese Sign Language.
The research tried to find out if there were differences in narrating a history among
children whose Portuguese Sign Language was early acquired and those ones whose first
contact with their mother language was lately acquired.
The general hypothesis was that the natural language of Portuguese deaf children is the Portuguese Sign Language and those who have had had an early acess to their
languase present a better performance in narrating a history.
In order to verify the hypothesis it was apllied a test wich consists on telling a story,
from a sequences of images, in Portuguese Sign Language, to all the children of this research.
This underline the importance of an early communicative environment so that deaf children acquire a global development similar to that of hearing children. Note alson that the influence of parents, educators and teachers is fundamental for the deaf child to develop her natural language, the Portuguese Sign Language, and learning a second language.
It should be, therefore, the importance of language development of children in their learning, as well as how parents, educators and teachers can favorably influencing the learning of the deaf child always to meet the needs of these children, in this case the
development of natural language of deaf children, without however neglecting the learning of
a second language.
The results confirmed the above mentioned hypothesis, that is to say, the children who early acquired the Portuguese Sign Language presented a better development in the narrative strcture. Orientação : Jorge Serrano